Hej,
Ska byta ut de flesta strömbrytare i huset. Idag sitter allt möjligt, men nu blir det Scheider excact :)

men... hur kopplar jag och varför är det två bruna kablar? Säkert basic, men hjälp uppskattas!

gamla inkopplad på bilden, den nya är grön.
Tack!

• Hand som håller en gammal strömbrytare med två bruna kablar inkopplade, bredvid en ny oinkopplad grön Schneider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu syns det inte om de två bruna sitter i samma plint, men om de gör de så är min gissning att den ena fortsätter till något annat, kanske ett vägguttag under? (brun brukar användas till fas) sen är frågan varför du har en vit OCH en orange, kan du tända och släcka på två olika ställen?

Hej Plutus!
Tack för supersnabbt svar!

de bruna går in i hålen bredvid varandra, men i samma ”sektion” så att säga. Jag antar att svaret på din fråga är ja.

På andra frågan är svaret också ja, det sitter en brytare i andra änden av rummet som går till samma lampor...

• Eluttag i vägg med bruna kablar anslutna och en hand som håller i det.
    Skapa konto
Ser ut som en klassisk spartrapp med brun som går vidare till uttag under eller liknande.

Då kopplar du bara likadant, men jämfört med bilden får du vända den gröna 180 gr.

Hej,

tack för snabba svar igen. Då har jag provat på två olika sätt med två olika resultat.
När jag kopplar enligt bild så kan jag tända och släcka med den andra strömbrytaren (i andra änden av rummet) men inte med den nyinstallerade brytaren.

jag har också provat att byta plats på vit och orange men du funkade ingen av brytarna, utan det lyste hela tiden om strömmen var på.

• Eluttag med öppen kabelinstallation och felkopplat kretsschema.
    Skapa konto
Kan det vara att jag har fel sorts brytare?

• En hand håller en öppnad väggmonterad elektrisk brytare utan lock, som exponerar knappar och ledningar.
    Skapa konto
Den gamla brytaren är märkt med en pil in (orange ledare) och två pilar ut (brun respektive vit). Den nya är märkt med ett L och två pilar ut. Pilarna ut har samma funktion och L har samma funktion som pilen in. Observera att den inbördes placeringen inte är lika.

Edit:
Din sista bild kom medan jag skrev. Orange skall alltså sitta på L. Det är rätt sorts brytare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Orange ska in på L, de bruna på pilen mitt emot den orangea och den vita på pilen snett emot den orangea.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.