Hej
Behöver råd kring vad jag behöver ev. göra innan jag bygger ny altan. Vid rivningen av den gamla altanen har det visat sig den är byggd på ett bedrövligt sätt. Dels är det fall in mot grunden och sedan ligger reglar nedsänkta i lerjord. Som ni kan se på bilden kan man se frigolit i grunden och jag kan se putsrester som jag tror har lossnat av frostsprängning. Delen på bilden är en utbyggnad med okänd konstruktion. Vad behöver jag göra? Räcker det med att fylla ut mot grunden med 8-16 makadam för minska risken för stående vatten? Eller måste jag gräva ut och skapa korrekt fall? Behöver jag putsa grunden?

All hjälp och tips mottages tacksamt.
 
  • Rivningsarbete av gammal altan visar träreglar, putsrester och synlig frigolit i husgrunden. Byggskräp och bitar av takpannor ligger på marken intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ingen vara, Skapa lutning från grunden och bygg din altan. Du behöver inte göra något med den synliga frigoliten.
Det som syns på bilden är spill från takläggningen och det har troligtvis inte funnits någon puts på din grund.
 
tack för återkopplingen. Tror inte heller att det varit puts på frigoliten när jag funderat lite mer. Man kan ju se färgrester från rödfärg och det var nog 10+ år sedan man målade den färgen. Huset är grått nu.
 
  • Gilla
bHANS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.