Hej vi fått installerat kamin och skorsten.

Trevliga folk och bra job inne med kaminen inomhus känns det som. Sotarn har också godkännt installationen. Jag har inte betalat än.

I dag gick jag dock upp på taket för att kolla lite närmare och jag undrar om det är fackmässigt utförd med skorstensplåten. Tycker det ser lite sådär ut.

1) Dom har satt mjuk typ silikon eller plastduk av något slag övanför skorsten i stället för att anpassa skorstensplåt så den kommer inn under betongpannor (avrinning)

Duken är limmat i underkant litegran men inte i sidorna och jag tror det kan samlas vatten och att duken kan lyfta dra inn vatten när det blåser. Känns inte som en långvarig lösning

2) Skal man förvänta bättre anpassning av plåt mot betonpannerna vid sidan om skorsten?

3) det gliper mellan bottenplåt och skorstenens sidoplåt på ovansidan (där vatten rinner ner från nock) är det vanligt eller skal det vara fogat eller annat? (se bild där jag pekar)

4) tak steg sitter inte fast med skruv eller spik utan man kan flytta upp dom som man gör med en betongpanna om man skal kolla läkt eller papp under, är det så det skal vara? att dom inte är fastskruvad ?

Tack för alla tips och råd hur jag skal göra

Jag avvakter med betalning som förfaller nästa vecka så långt jag kan tills jag vet om detta är ok eller inte.

Hur skal jag göra?

• Svart silikonduk installerad runt en skorsten med omgivande betongpannor. Duk kan samla vatten, vilket kan orsaka problem vid regn och blåst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skorsten och tak, med gummiduk vid basen istället för korrekt plåtarbete. Betongpannor syns runtom.
    Skapa konto
  • Skorsten med böjd plastduk över takpannor och synlig glipa mellan skorstensplåt och tak, troligen där vatten kan samlas och orsaka problem.
    Skapa konto
  • En hand pekar på ett glapp mellan bottenplåten och skorstens sidoplåt. Bilden visar misstänkt dålig tätning som kan orsaka vattenintrång.
    Skapa konto
Detta hade jag inte accepterat.

Skorstenplåten är för liten.

De har troligen missat vid mottagningen.

H Hybro skrev:
Detta hade jag inte accepterat.

Skorstenplåten är för liten.

De har troligen missat vid mottagningen.
tack för liten hur så? skulle gå längre upp?

Så lösningen är göra om allt?

Under tegelraden. Då behövs ingen matta

Det går visst att göra bra takarbeten.
Person utför takarbete med svart plåt och verktyg.
Skapa konto

• Gilla
preben89
  • Laddar…
tack! nu använder dom ju säkert en standard huv och då kan man inte göra annat än sähär? Vad skulle du göra i mitt fall, vad är rinligt att förvänta sig av en kaminfirma?

Nu anlitade jag en lokal plåtslagare.
Denne kanske gjorde onödigt bra jobb åt mig.

Men det var ju du som ville ha synpunkter.

Än en gång, så vill jag inte att det ska vara på mitt hus. Det var ju frågan.

Lyssna med nån erfaren plåtslagare om du inte får fler svar.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Plåttak med två svarta skorstenar och en stenskorssten, omgiven av träd. En TV-antenn syns bredvid skorstensstrukturen.
Skapa konto

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Det finns monteringsanvisningar på nätet från Planja för skorstenshuv där man bla. monterar en duk liknande den vi ser på bilden här. Och det ser ganska likt ut på videon.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Ja, då är det väl en fråga om TS är nöjd.

inte nöjd nej men vet inte vad som är rimligt förvänta sig därför hoppas på plåtslagerexpwetis 😅

H hempularen skrev:
Det finns monteringsanvisningar på nätet från Planja för skorstenshuv där man bla. monterar en duk liknande den vi ser på bilden här. Och det ser ganska likt ut på videon.
tack får kolla den

Hos mig gjorde de liknande men de använde en väldigt böjlig plåt, var mjuk som blyplåt.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.