Som rubriken lyder så fick jag av silen i den lilla vasken i köket, skulle rensa där då vattenlåset är gammalt och finns ingen möjlighet att få av det. Jag snurrade med två skruvmejslar och trodde den var skruvad som den lilla silen i vasken intill. Det var den inte utan enligt min man ska aldrig tas av. :/ Men jag hittade felet och har rensat så nu är stoppet borta. Men jag får inte tillbaka silen. VVS affären har ingen aning om hur jag får tillbaka den och VVS killen vi anlitar har aldrig sett denna sorten innan (han är nog för ung). Lägger in bilder och ser om ni kan hjälpa mig. Jag har testat att vrida på och att trycka ner den. :/
Den var udda, men om jag tolkar bilderna rätt så ska de fyra "krokarna" på silen fästas i respektive inbuktning i den fasta delen.
Kan det vara så enkelt att du ska lägga den centrerat över hålet, med krokarna matchade med de svarta och sedan pressa hårt mitt på ovansidan, typ med handen, så att den plattas ut, blir något större och klickar på plats?
Eller, går den att sätta dit något vriden mot undersidan, så att krokarna går vid sidan av de svarta och sedan vrida fast den så att den snäpper på plats?
Kan det vara så enkelt att du ska lägga den centrerat över hålet, med krokarna matchade med de svarta och sedan pressa hårt mitt på ovansidan, typ med handen, så att den plattas ut, blir något större och klickar på plats?
Eller, går den att sätta dit något vriden mot undersidan, så att krokarna går vid sidan av de svarta och sedan vrida fast den så att den snäpper på plats?
Kollar lite noggrannare på bilden av silen igen.
Är den nu pressad så att den är välvd åt "fel håll" jämfört med hur den var förut?
Eller har den alltid haft "krokarna" på ovansidan av den välvda sidan?
(I så fall blir ju mitt förslag i förra inlägget tvärt om)
Är den nu pressad så att den är välvd åt "fel håll" jämfört med hur den var förut?
Eller har den alltid haft "krokarna" på ovansidan av den välvda sidan?
(I så fall blir ju mitt förslag i förra inlägget tvärt om)
Tack så jättemycket för alla svar. Jag har äntligen fått tillbaka den, med mycket tålamod så satte jag fast den ena haken och vred den mot den andra. När jag fått i alla 3 så tog jag ett spetsigt verktyg och böjde in plashållaren och när jag drog ut verktyget sä fastnade den sista!! Ingen är lyckligare än jag just nu!! Tack tack, för era svar!!
Vet någon om man kan skaffa en ny sil som passar till denna vask, har precis samma problemRebecca.eliza skrev:Som rubriken lyder så fick jag av silen i den lilla vasken i köket, skulle rensa där då vattenlåset är gammalt och finns ingen möjlighet att få av det. Jag snurrade med två skruvmejslar och trodde den var skruvad som den lilla silen i vasken intill. Det var den inte utan enligt min man ska aldrig tas av. :/ Men jag hittade felet och har rensat så nu är stoppet borta. Men jag får inte tillbaka silen. VVS affären har ingen aning om hur jag får tillbaka den och VVS killen vi anlitar har aldrig sett denna sorten innan (han är nog för ung). Lägger in bilder och ser om ni kan hjälpa mig. Jag har testat att vrida på och att trycka ner den. :/