Varfr blanda in hyresvrden? I det gonblick sljaren sa att hon inte vill flytta in torde klausulen vara passe! Du har mklare och hyresvrd som kan vittna om att hon sagt detta. Det r inte hyresvrden som nekat.
 
  • Gilla
Gillestugan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nordic74 skrev:
Varfr blanda in hyresvrden? I det gonblick sljaren sa att hon inte vill flytta in torde klausulen vara passe! Du har mklare och hyresvrd som kan vittna om att hon sagt detta. Det r inte hyresvrden som nekat.
Detta är också ett bra uppslag. (y)
Försök få dokumenterat att första gången det nämndes att säljaren inte ville sälja att detta skedde långt innan hyresrättens övertagande hade kommit på tapeten.
Och du har kanske någon mailkonversation med datum där detta att inte vilja sälja dryftas, spara denna.

Bra att samla på sig allt som visar på vem som brutit avtalet.

Men få gärna ändå intyget att värden inte motsatt sig säljaren som hyresgäst, utan berett sig på att hyra ut till denne.
 
Tror inte det spelar så stor roll. Säljaren verkar inte hymla om viljan att bryta avtalet utan har vad jag förstått klart och tydligt sagt att h*n inte vill sälja. Om säljaren står fast vid detta återstår bara att reglera skadeståndet, sedan är det klart och säljaren behåller huset.
 
Mikael_L
Det har du rätt i.

Men när det plötsligt går upp för säljaren att skadeståndet kan bli rätt saftigt så kan denne plötsligt ändra sig och försöka få det till att klausulen om lägenheten inte blev uppfylld.
Och då kan det ju vara bra att kunna visa på att detta inte var den ursprungliga orsaken till att häva försäljningen.
 
Gillestugan skrev:
Kommer aldrig att ge mig, jag har köpt en kåk, vi har skrivit kontrakt, jag har uppfyllt allt i kontraktet, säljaren SKA flytta ut ur mitt hus när det är dags!
Hur ska det gå till?

Säljaren har vad jag förstår uppgett att denne avser att bryta kontraktet (och därmed betala skadestånd). Och håller säljaren kvar vid det kommer det inte att ske ett köp av fastigheten den 1:a Maj.

Skumt datum förresten. Kan inte stämma. Bankerna förmedlar inte några köp den dagen.

Skadeståndet som säljaren skall betala begränsar sig till de skador som köparen åsamkats av kontraktsbrottet. Men eftersom säljaren meddelade kontraktsbrottet väldigt tidigt så hinner det inte uppkomma några nämnvärda skador.

Köparen får knata tillbaka till sin hyresvärd och dra tillbaka uppsägningen. Går det bra vilket det rimligen kommer att göra så blir väl säljarens skadestånd ungefär den arbetstid det tar att säga upp lägenheten och att dra tillbaka uppsägningen plus lite sveda och värk. Några tusen kronor.

Men säljaren lär åka på att betala arvode till mäklaren. Och det blir väl kanske 80 KSEK eller så. Det är säljarens största kostnad för att vela.

OBS att om köparen drar på sig onödig utgifter efter att säljaren meddelat kontraktsbrott så är det inte längre säljarens ansvar. Säljaren kan inte hållas skadeståndsskyldig för det.
 
  • Gilla
Quentin
  • Laddar…
Har för mig att ett hus kring mig gjorde han samma sak (ångade sig) efter kontraktet var skrivet han fick behålla huset men fick betala nån form av ersättning till den *tilltänkte nya ägaren*
 
Mikael_L
daVinci skrev:
Skadeståndet som säljaren skall betala begränsar sig till de skador som köparen åsamkats av kontraktsbrottet. Men eftersom säljaren meddelade kontraktsbrottet väldigt tidigt så hinner det inte uppkomma några nämnvärda skador.
Om köparen sen köper ett likvärdigt hus för säg 400' mer, kan man hålla säljaren ansvarig för denna merkostnad då?
 
Mikael_L skrev:
Om köparen sen köper ett likvärdigt hus för säg 400' mer, kan man hålla säljaren ansvarig för denna merkostnad då?
Nej, det som säljaren kan hållas ansvarig för är de merkostnader som uppkommit för köparen från att kontraktet skrevs tills att kontraktet bröts.
Och eftersom det gått så kort tid så har det inte hunnit uppkomma speciellt mycket kostnader.
Vad som framkommit är det så lite så att det är inte ens lönt att stämma säljaren.
 
daVinci skrev:
Nej, det som säljaren kan hållas ansvarig för är de merkostnader som uppkommit för köparen från att kontraktet skrevs tills att kontraktet bröts.
Och eftersom det gått så kort tid så har det inte hunnit uppkomma speciellt mycket kostnader.
Vad som framkommit är det så lite så att det är inte ens lönt att stämma säljaren.
Kan du peka på ett juridisk fall? Jag tycker inte det låter troligt alls att bara för att man meddelar kontraktsbrott tidigt kommer man lindrigt undan. Bara för att man får tillbaka sin lägenhet innebär det inte att man lider mindre e skada. Kontraktet per sig är inte brutet förrän tillträdesdagen.
 
Jag hller med TrollMann. Man kan inte bryta kontrakt hur som helst. Tror man brukar prata om x-procent av kpeskilling. Detta framgr nog i det skrivna avtalet. Att det endast skulle vara eventuella omkostnader(i detta fall kostnad fr telefonsamtal och uppkoppling) stmmer med stor sannolikhet inte.
 
Mikael_L
Och vad händer om köparen hävdar att denne aldrig förstått att säljaren ångrat sig?
Är större skadestånd då plötsligt möjligt?
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
TrollMann skrev:
Kan du peka på ett juridisk fall? Jag tycker inte det låter troligt alls att bara för att man meddelar kontraktsbrott tidigt kommer man lindrigt undan. Bara för att man får tillbaka sin lägenhet innebär det inte att man lider mindre e skada. Kontraktet per sig är inte brutet förrän tillträdesdagen.
Antag att säljaren bryter kontraktet 5 minuter efter att denna skrivit på det. Hur mycket skador har då köparen hunnit dra på sig, jämfört med att säljaren backade ur sekunden innan denna skrev på?
På de 5 minuterna har det inte hunnit uppkomma några skador för köparen.

Men bryter säljaren kontraktet när köparen hunnit sälja sin bostad då åker säljaren på att betala köparens kostnader för det. Det kan då handla om köparens mäklararvode för sin försäljning samt kostnader för att gå ur det kontraktet. Då passerar det lätt 100 KSEK.

Man kan bara få "skälig ersättning". Och man måste visa vilka kostnader som uppkommit. Och desto längre tid som går desto större kostnader hinner köpare dra på sig.

Kontraktet bryts i samma sekund som part meddelar att det bryts. Kontraktsbrott är inget ovanligt i samhället.
 
Nordic74 skrev:
Jag hller med TrollMann. Man kan inte bryta kontrakt hur som helst. Tror man brukar prata om x-procent av kpeskilling. Detta framgr nog i det skrivna avtalet. Att det endast skulle vara eventuella omkostnader(i detta fall kostnad fr telefonsamtal och uppkoppling) stmmer med stor sannolikhet inte.
Det framgår mycket riktigt från köpekontraktet. "Skälig ersättning" står det i standardkontrakten. Samt lite extra formuleringar i fallet att köparen bryter kontraktet.
 
Mikael_L skrev:
Och vad händer om köparen hävdar att denne aldrig förstått att säljaren ångrat sig?
Är större skadestånd då plötsligt möjligt?
Skälig ersättning räknas till den tidpunkt när motpart har informerats.
I detta fall fram tills tidpunkten när mäklaren informerade köparen.

Jag skulle rekommendera att man informerar om det i ett rekommenderat brev.
 
Så en namnteckning i ett kontrakt kan vara värd... 0 kr?
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.