Nu vet ju vi inte varför säljaren har ångrat sej .
 
Nej det vet väl bara hon själv men jag gick på det som står i inlägg #64.
 
Polos skrev:
Nu vet ju vi inte varför säljaren har ångrat sej .
Har fått reda på att flertalet människor har tjatat på säljaren om att inte sälja (varför vet jag inte) och ett annat antal personer har tjatat på säljaren om att få köpa huset istället, och då betala mer!

Min personliga åsikt är att säljaren har gått och blivit girig och att denne känner att den vill i lugn och ro avvakta med försäljningen till att denne känner att tidpunkten är optimal och att budet är som allra högst.

Detta tillåter jag inte!

Är fruktansvärt arg och ledsen idag och har nu bestämt mig för att gå till rättegång med det hela till 100%!
 
  • Gilla
Nidhögg och 11 till
  • Laddar…
Om orsakerna till att säljaren ändrat sig är de som du skriver så skulle jag också driva det så långt jag kunde! Det måste finnas rättsligt skydd mot den typen av beteende...om inte ger vi oss ut på det sluttande planet: en säljare kan helt godtyckligt ändra sig fram tills nycklarna till huset lämnas över. Då kan vi ju helt ta bort kontraktsskrivning i förväg, när säljaren flyttat ut och lämnat över nycklarna, kan kontraktet skrivas så att lagfarten kan ändras...innan dess kan köparen aldrig känna sig trygg med att ha någonstans att bo!
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Om säljaren säljer till någon annan till högre pris, så skulle jag tro att mellanskillnaden ganska tydligt bör var en del av skadeståndet till den lurade köparen.

Så jag tycker nog att det är hög tid för TS att skaffa sig en egen juristkontakt, som ex. kan skriva ett brev till säljaren där man klargör hur dyrt detta kan komma att bli för säljaren. En finess med att detta kommer från en advokat, är att det då kommer att kännas mycket mer konkret och allvarligt för säljaren.
 
  • Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Jag hade också övervägt en förlikning med säljaren. Ungefär 50%-60% av skillnaden i ert pris och det pris som säljaren får vid försäljning till någon annan i kontant ersättning. Delvis en win-win för båda. Ni får en rejäl summa kontanter samtidigt som säljaren får ut mer pengar och slipper ifrån en stämning där man troligen åker på både skadestånd och rättegångskostnader (vilket kan bli dyrare än en förlikning).

Nackdelen är förstås att ni får leta vidare efter ett annat hus, men med tanke på vilken tråkig historia det här har blivit så kanske det inte är så dåligt.
 
  • Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Det står i kontraktet vad som händer om antigen säljaren eller köparen bryter det , något jätte skadestånd blir nog svårt att få eftersom säljaren ändrat sej tidigt.
 
Är mäklaren på Bahamas eller?
 
Polos skrev:
Det står i kontraktet vad som händer om antigen säljaren eller köparen bryter det , något jätte skadestånd blir nog svårt att få eftersom säljaren ändrat sej tidigt.
Säljaren har fortfarande inte ändrat sig. I husaffärer måste det vara skriftligt.
 
Skriftligt på detta är begärt, så att vi med jurist har något konkret att gå på, vilket vi nu kommer att göra.
 
Oops där hjälpte ni säljaren. Hade varit bättre att tiden bara gick utan att det fanns en formell framställan om att frånträda avtalet... Men en riktig mäklare skulle förstås ändå hjälpt säljaren med det.
 
Sir Duke skrev:
Oops där hjälpte ni säljaren. Hade varit bättre att tiden bara gick utan att det fanns en formell framställan om att frånträda avtalet... Men en riktig mäklare skulle förstås ändå hjälpt säljaren med det.
Personligen ser jag det inte så, iom att säljaren redan har visat var denne står. Så jag ser inte ett hinder i att en formell framställan att vilja frånträda kontraktet gör någon skillnad, däremot är det nu dags för säljaren att börja inse det absoluta allvaret.

Vilket jag ser som en självklarhet för tillfället.
 
Jag måste hålla med Sir Duke, vad vinner ni på att begära något skriftligt? Det enda är att ni i god tid får ett papper som gör att ni har tid för att minimera skadan för er del. Vilket då gör att ert eventuella skadestånd blir mindre, men något hus får ni inte av det. Men det vill ni kanske inte heller?

Om inte säljaren formellt har hävt avtalet finns det ju inget för stunden att tvista om. Låt tiden ha sin gång för det blir svårare och svårare för säljaren att hoppa av ju närmare tiden för övertagandet man kommer och det är ingen skillnad för er.
Om säljaren vill hoppa av så spelar det ingen roll om det sker idag eller om en månad för ni får inget hus utan ni får en lång och seg juridisk tvist där ni inte säkert vet om ni vinner eller vad ni vinner. Och en tid där ni kanske inte ens kan leta nya hus pga osäkerhet och strul.
 
Så ni anser/menar på att om jag väntar, låt säga 2 veckor på ett skriftligt papper där säljaren ej medger flytt, så har vi något att vinna på det!?

Nej, säljaren har redan visat var denne står och jag och min familj väljer att nu ta "tjuren i hornen" direkt och sätta ärendet i process.

Ska jag vara helt ärlig så kan jag inte förstå vad ni anser mig och min familj kunna vinna iom att vänta en viss liten tidsperiod.. på att säljaren ska skriva på papper att denne ej vill sälja/fullfölja kontraktet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Om det är så att säljaren vill sälja till någon annan för ett högre pris så kan ni definitivt inte lita på mäklaren(om man nu någonsin kan lita på en mäklare ;)).
 
  • Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.