Hej, jag håller på att renovera en lägenhet och tänkte byta ut tröskel mellan hall och sovrum. Det visade sig att tröskeln satt fastspikad i sidan av dörramen och fastlimmat så hårt i golvet att det lyfte då den togs bort (är det normalt att installera tröskel på det sättet? Huset är från 60-talet). Spikarna sticker just nu rakt ut från dörramen på båda sidor (4 stycken spikar)
Har tre frågor i och med detta:
Har tre frågor i och med detta:
- Hur lagar jag hålet i golvet på bäst sätt för att möjliggöra för golvslipning så snart som möjligt (limma trä som sitter löst + träspackel?)?
Där golvet är sönder kommer en ny tröskel sitta sedan så det måste inte se perfekt ut.
- Hur fixar jag problemet med tröskeln?
Tröskeln är förstörd och det sitter som sagt spikar i sidan av dörramen. Är det lättaste nu att ta bort hela dörramen och installera ny dörr + dörram? Vad föreslår ni?
- Förekommer farligt avfall och hur tar jag bort det på bäst sätt?
Jag tänker bruna limmet från tröskeln och det material som sitter mellan dörramen och väggen. Kan bruna limmet innehålla asbest? Finns det risk för liknande problem hos material som sitter mellan dörram och vägg?
Golvet behöver egentligen inte lagas eftersom nya tröskeln täcker hela det skadade området.
Men jag hade försökt att limma fast träbitarna med trälim.
Fundera på att byta ut hela dörrkarmen. Befintliga dörrkarmen har mycke plast som med åren har blivit skör. Alltså lätt att delar av karmen spricker, bitar trillar bort, om man stöter i karmen.
Den trekantiga delen av karmen (som dörrbladet går mot) består av ihålig plast.
För att få bort spiken som höll tröskeln så behöver karmen tas bort, eller så sågas spiken av så nära plastkarmen som möjligt och sen knacka in spiken.
Idag så ligger trösklarna oftast löst.
Med tanke på hur karmen ser ut (profilmässigt) så behöver du troligen göra en egen tröskel.
Tröskel görs utav ek.
Fundera på att byta ut hela dörrkarmen. Befintliga dörrkarmen har mycke plast som med åren har blivit skör. Alltså lätt att delar av karmen spricker, bitar trillar bort, om man stöter i karmen.
För att få bort spiken som höll tröskeln så behöver karmen tas bort, eller så sågas spiken av så nära plastkarmen som möjligt och sen knacka in spiken.
Med tanke på hur karmen ser ut (profilmässigt) så behöver du troligen göra en egen tröskel.
Tröskel görs utav ek.
Tack för svar! När du säger ta bort hela dörrkarmen menar du då också materialet som dörrkarmen sitter fast i mellan vägg och dörrkam? sen undrar jag hur pass farligt avfallet är, t.ex det här limmet som bör tas bort innan ny tröskel kommer på plats så det sitter rakt, samma sak med massan mellan dörrkam och vägg.Demmpa skrev:Golvet behöver egentligen inte lagas eftersom nya tröskeln täcker hela det skadade området.
Tröskel görs utav ek.
Liknande trådar
-
Hjälp! Kodlås innerdörr
Fönster & Dörrar -
Nu har jag problem med fjärrvärme och pumpen igen😅 HJÄLP
Fjärrvärme & Gas -
Hjälp mig ur dörrlåsdjungeln (yale doorman, linus,bg2000, elslutbleck)
Fönster & Dörrar -
Stött på lite problem med foder runt en ytterdörr...Hjälp!
Fönster & Dörrar -
Hjälp mig lösa garderobsdörrsproblem:-)
Inredning