Hej,
Jag har idag ett litet badrum med paxfläkt. Problemet är att när man installerade detta så tog man strömmen från badrumslampan som sitter bredvid.
Detta gör att när man tänder lampan så startar fläkten.

Jag vill att fläkten själv skall starta när den känner av fuktigheten och den skall ha konstant ström till sig. Har ni någon idé hur man kan göra detta, eller måste man dra helt nya kablar?

Tacksam för svar!

Mvh,
Jimmy

Behövs en fasledare direkt till fläkten istället för att gå via lampans tändkabel. Enkelt fixat för en elektriker att fiska upp i närmaste dosa, förutsatt att det är draget i slang/VP-rör fram till badrumslampan.

Vi hade samma i våra badrum vid inflytt. Elektrikern fixade det samtidigt som han bytte till nya PAX-fläktar. Var inte helt ovanligt att man gjorde såhär tidigare med ”dumma” fläktar för att förhindra att de inte körde på fullt blås 24/7.

Omöjligt att svara tvärsäkert utan att se i verkligheten, men man kan med fog anta att det krävs viss ny dragning. Hade det funnits kontinuerlig spänning i närheten hade man ju rimligen använst sig av den.

Och sedan kanske du måste byta fläkt/köpa ett tillbehör, för att få den önskade funktionen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för alla svar! Som jag misstänker så behövs nya dragningar fram. Elektriker nästa! :)

Kolla på Fresh Intellivent Sky.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.