Hej!

Jag och min sambo med vår 6 månaders bebis bor i ett tvåplanshus. På nedre plan är sällskapsytor så som kök, matsal, vardagsrum och toalett/tvättstuga. På övre plan är just nu planlösning enligt bild, alltså 2 sovrum, allrum och badrum, samt ett litet genompassage rum.

Om vi har turen att få ett till barn är vår plan att de två syskonen till en början delar rum, men på sikt behöver vi ha en plan med 3 sovrum på övre plan. Har ni några tankar och idéer på hur det skulle kunna vara genomförbart på ett bra sätt utan genompassage genom rum? Även kakelugnar som gör det lite mer krångligt. Såklart helst med så lite ingrepp som möjligt..

Tacksam för era inputs!!

• Planlösning för övervåning med två sovrum, allrum, badrum, och rum med kakelugn och eldstad. Innehåller garderober och genompassage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kakelugnarna ställer ju till det för en vanlig lösning är att man gör en passage i genomgångsrummet ungefär där kakelugnarna står. Nu blir ju genomgångsrummet väldigt litet om man gör en passage med en dörr till vänster om stora sovrummets kakelugn.

Ett sätt är att flytta badrummet till genomgångsrummet (dörrarna flyttas åt höger för att maximera ytan). Ett badrum behöver ju inte vara lika stort som dagens badrum medan dagens badrum ser ut att vara tillräckligt stort för att fungera som sovrum. Dock kostar ju en badrumsrenovering men det är kanske överkomligt om det inte behövs förrän om 5 år eller så.

Svårt att bedöma storleken men jag tror att allrummet blir för litet som sovrum om man gör en passage från trappan till sovrummet uppe till höger.

• Gilla
Karlsson12345
  • Laddar…
Planritning av övre plan med två sovrum, kakelugn, badrum och allrum. Blå linje markerar ändringar. Korridorer och garderober syns också.
Skapa konto

• Gilla
jhall och 2 till
  • Laddar…
Eller så här.
Planritning över övre plan med markerade väg ändringar i blått och rött, visar förändringar i sovrums- och badrumsområdet.
Skapa konto

• Gilla
Karlsson12345 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det vore bra att veta var det är snedtak, takkupor och takstolar (stödben) så att man inte föreslår rum som nästan bara har snedtak eller förutsätter att stödbenen kan tas bort.

• Gilla
Karlsson12345
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kakelugnarna ställer ju till det för en vanlig lösning är att man gör en passage i genomgångsrummet ungefär där kakelugnarna står. Nu blir ju genomgångsrummet väldigt litet om man gör en passage med en dörr till vänster om stora sovrummets kakelugn.

Ett sätt är att flytta badrummet till genomgångsrummet (dörrarna flyttas åt höger för att maximera ytan). Ett badrum behöver ju inte vara lika stort som dagens badrum medan dagens badrum ser ut att vara tillräckligt stort för att fungera som sovrum. Dock kostar ju en badrumsrenovering men det är kanske överkomligt om det inte behövs förrän om 5 år eller så.

Svårt att bedöma storleken men jag tror att allrummet blir för litet som sovrum om man gör en passage från trappan till sovrummet uppe till höger.
Tack för ditt svar! Badrummet är nyrenoverat av förra ägare så det är tanken att försöka behålla.. ja precis som du skriver allrummet är för litet för att göra rum, och hade gärna velat ha ett allrum så helst inte ta det heller..

BirgitS BirgitS skrev:
Det vore bra att veta var det är snedtak, takkupor och takstolar (stödben) så att man inte föreslår rum som nästan bara har snedtak eller förutsätter att stödbenen kan tas bort.
Inga snedtak eller kupor!

L lillanutten skrev:
[bild]
L lillanutten skrev:
[bild]
L lillanutten skrev:
[bild]
L lillanutten skrev:
[bild]
Så bra förslag! Tack!!

K Kane skrev:
Eller så här.
[bild]
Åh super ju! Hellre kaminen i sovrummet än i "hallen" tänker jag? Hallen behöver ju inte vara stor heller tänker jag i och med att vi har allrummet..

BirgitS
K Karlsson12345 skrev:
Inga snedtak eller kupor!
Utmärkt, med tanke på de stora klädkamrarna i sovrummen trodde jag att de var inrymda i kattvindar, alltså snedtak.

Vill slå ett slag för ett extra vardagsrum på övervåningen, perfekt att skicka upp barnen att leka i när de blivit lite större. Annars har man snart lego på varje golvyta 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.