Hej!
Jag och min sambo med vår 6 månaders bebis bor i ett tvåplanshus. På nedre plan är sällskapsytor så som kök, matsal, vardagsrum och toalett/tvättstuga. På övre plan är just nu planlösning enligt bild, alltså 2 sovrum, allrum och badrum, samt ett litet genompassage rum.
Om vi har turen att få ett till barn är vår plan att de två syskonen till en början delar rum, men på sikt behöver vi ha en plan med 3 sovrum på övre plan. Har ni några tankar och idéer på hur det skulle kunna vara genomförbart på ett bra sätt utan genompassage genom rum? Även kakelugnar som gör det lite mer krångligt. Såklart helst med så lite ingrepp som möjligt..
Tacksam för era inputs!!
Jag och min sambo med vår 6 månaders bebis bor i ett tvåplanshus. På nedre plan är sällskapsytor så som kök, matsal, vardagsrum och toalett/tvättstuga. På övre plan är just nu planlösning enligt bild, alltså 2 sovrum, allrum och badrum, samt ett litet genompassage rum.
Om vi har turen att få ett till barn är vår plan att de två syskonen till en början delar rum, men på sikt behöver vi ha en plan med 3 sovrum på övre plan. Har ni några tankar och idéer på hur det skulle kunna vara genomförbart på ett bra sätt utan genompassage genom rum? Även kakelugnar som gör det lite mer krångligt. Såklart helst med så lite ingrepp som möjligt..
Tacksam för era inputs!!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 004 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 004 inlägg
Kakelugnarna ställer ju till det för en vanlig lösning är att man gör en passage i genomgångsrummet ungefär där kakelugnarna står. Nu blir ju genomgångsrummet väldigt litet om man gör en passage med en dörr till vänster om stora sovrummets kakelugn.
Ett sätt är att flytta badrummet till genomgångsrummet (dörrarna flyttas åt höger för att maximera ytan). Ett badrum behöver ju inte vara lika stort som dagens badrum medan dagens badrum ser ut att vara tillräckligt stort för att fungera som sovrum. Dock kostar ju en badrumsrenovering men det är kanske överkomligt om det inte behövs förrän om 5 år eller så.
Svårt att bedöma storleken men jag tror att allrummet blir för litet som sovrum om man gör en passage från trappan till sovrummet uppe till höger.
Ett sätt är att flytta badrummet till genomgångsrummet (dörrarna flyttas åt höger för att maximera ytan). Ett badrum behöver ju inte vara lika stort som dagens badrum medan dagens badrum ser ut att vara tillräckligt stort för att fungera som sovrum. Dock kostar ju en badrumsrenovering men det är kanske överkomligt om det inte behövs förrän om 5 år eller så.
Svårt att bedöma storleken men jag tror att allrummet blir för litet som sovrum om man gör en passage från trappan till sovrummet uppe till höger.
Tack för ditt svar! Badrummet är nyrenoverat av förra ägare så det är tanken att försöka behålla.. ja precis som du skriver allrummet är för litet för att göra rum, och hade gärna velat ha ett allrum så helst inte ta det heller..BirgitS skrev:Kakelugnarna ställer ju till det för en vanlig lösning är att man gör en passage i genomgångsrummet ungefär där kakelugnarna står. Nu blir ju genomgångsrummet väldigt litet om man gör en passage med en dörr till vänster om stora sovrummets kakelugn.
Liknande trådar
-
Sektionsradiator/lenhovda - hjälp med att lossa en del
Värme allmänt -
Hjälp, kaminglasen lossnade
Ved, Pellets, Flis -
HJÄLP - köpt en mosse
Grund & Markarbeten -
Mission Impossible-HJÄLP önskas från planritningsexperter :)
Planlösningar -
Hjälp med räkneexempel, separation, köpa loss huset
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.