Vi har fått problem med råttor som hittat in till huset. Anticimex har varit här och lagt ut fällor de inte ens nosar på. Vi fångade en enda i en slagfälla vi la ut efter tips här på forumet om att ha den oladdad med bete ett par dagar, men nu är det fler kvar och de tittar inte ens på fällor eller giftet Anticimex la ut.
Eftersom de letat sig in i huset vill vi ju ändå helst undvika gift då vi inte vill ha kadaverlukt i huset, men behöver verkligen hjälp och tips på hur man kan fånga dem.
Vad finns det för fler alternativ ?
Den elektriska burfällan har vi aldrig ens sett de gå nära.
Vi har satt upp kameror så vi ser hur de rör sig och var de kommer in. Men de har bosatt sig i golvet (torpagrund) och vi vågar inte stänga igen några ingångar då vi är rädda att de förstör mer av att leta nya.
Eftersom de letat sig in i huset vill vi ju ändå helst undvika gift då vi inte vill ha kadaverlukt i huset, men behöver verkligen hjälp och tips på hur man kan fånga dem.
Vad finns det för fler alternativ ?
Den elektriska burfällan har vi aldrig ens sett de gå nära.
Vi har satt upp kameror så vi ser hur de rör sig och var de kommer in. Men de har bosatt sig i golvet (torpagrund) och vi vågar inte stänga igen några ingångar då vi är rädda att de förstör mer av att leta nya.
Större katter kan ta hand om sådant, men det förutsätter ju att man vill ha katt. Min ena hane rensade rent på allt i gnagarväg och när de väl märker att döden lurar runt hörnet brukar de lämna. Så har det varit hos mig iaf.
Annars finns en både intressant och underhållande kanal på Youtube som bara handlar om mus-, rått-, mullvad och andra sådana fällor:
En variant som funkar:
Annars finns en både intressant och underhållande kanal på Youtube som bara handlar om mus-, rått-, mullvad och andra sådana fällor:
En variant som funkar:
denna fungerar skitbra
https://www.sagro.se/sv/artiklar/goodnature-a24-startsats-for-fallor.html
https://www.sagro.se/sv/artiklar/goodnature-a24-startsats-for-fallor.html
Spann med vatten och glykol. Bete på en vippbräda.
Har ni fällorna i "hus" dvs någon form av låda där fällan är längst in och de kan gå in i och känna sig trygga och säkra? Vi har i omgångar haft väldiga mängder råttor som kommit med massor från väg- och järnvägsbygge. I början hade varken vi eller anticimex eller nomor (eller vad de nu heter) någon framgång men sedan byggde vi små "hus" och ställde vanliga slagfällor i och då tog vi flera råttor varje dag. I början hade vi bara husen med bete, sedan med fällan oladdad med bete och när vi såg att de gick in och åt upp betet så laddade vi fällorna. I första omgången tog vi 16 råttor på någon vecka. Man får kontrollera fällorna flera ggr per dag. För något år sedan hade vi "tulpanlöksätarråttan" (som några kanske minns) men tom den tog jag tillslut.
Råttor är i grunden rätt skygga och rör sig utmed väggar och andra skydd. Om de går i er krypgrund och ni vet var de går är det bra, annars får ni försöka hitta några ställen som känns skyddade. Det kan vara bra att ha några hus med ingång underifrån. Ingångarna ska var små och testa lite olika, från sidan och underifrån. (husen skyddar dessutom andra djur från fällorna) "Husen" ska vara så pass långa att fällan och råttan får plats ordentligt.
Dessutom kan man få flytta runt sin små hus för att hitta platser som råttorna tycker är bra.
Sedan tycker jag att kolasås (till glass) är bästa betet. Jag har testat mig igenom det mesta, daim, räkost, baconost, chokladsås etc men kolasås är det jag tycker funkar bäst.
Råttor är i grunden rätt skygga och rör sig utmed väggar och andra skydd. Om de går i er krypgrund och ni vet var de går är det bra, annars får ni försöka hitta några ställen som känns skyddade. Det kan vara bra att ha några hus med ingång underifrån. Ingångarna ska var små och testa lite olika, från sidan och underifrån. (husen skyddar dessutom andra djur från fällorna) "Husen" ska vara så pass långa att fällan och råttan får plats ordentligt.
Dessutom kan man få flytta runt sin små hus för att hitta platser som råttorna tycker är bra.
Sedan tycker jag att kolasås (till glass) är bästa betet. Jag har testat mig igenom det mesta, daim, räkost, baconost, chokladsås etc men kolasås är det jag tycker funkar bäst.
Tack för många tips, vi har testat att lägga oladdade fällor och så lyckades vi fånga en. Men de som är kvar är extremt försiktiga. Jag har lagt fällor i ventilationsrör vi hade över men de har inte gått in där. Däremot tror jag att det kommer andra råttor på besök som lockas av matlukt av alla fällor med bete jag nu lagt ut. Vi har en elektrisk fälla som är som en låda, de vägrar gå in i saker men kan prova någon lite större variant.Jiji skrev:
Har ni fällorna i "hus" dvs någon form av låda där fällan är längst in och de kan gå in i och känna sig trygga och säkra? Vi har i omgångar haft väldiga mängder råttor som kommit med massor från väg- och järnvägsbygge. I början hade varken vi eller anticimex eller nomor (eller vad de nu heter) någon framgång men sedan byggde vi små "hus" och ställde vanliga slagfällor i och då tog vi flera råttor varje dag. I början hade vi bara husen med bete, sedan med fällan oladdad med bete och när vi såg att de gick in och åt upp betet så laddade vi fällorna. I första omgången tog vi 16 råttor på någon vecka. Man får kontrollera fällorna flera ggr per dag. För något år sedan hade vi "tulpanlöksätarråttan" (som några kanske minns) men tom den tog jag tillslut.
Hmm, får kolla upp den. Jag hittade minkmannen på YouTube sökandes efter lösningar.MultiMan skrev:
Större katter kan ta hand om sådant, men det förutsätter ju att man vill ha katt. Min ena hane rensade rent på allt i gnagarväg och när de väl märker att döden lurar runt hörnet brukar de lämna. Så har det varit hos mig iaf.
En variant som funkar:
[media]
Jag fortsätter ändå att föreslå små hus. Bygg dem av trä och prova olika varianter med ingång underifrån eller från sidan. Vi har haft olika framgång olika år med var ingången ska vara. Vissa år verkar underifrån vara på modet och vissa år är det från sidan. Sedan måste man flytta runt dem för att se var de vill gå in och äta.
Det är skygga djur som är skeptiska till förändringar så man får ha tålamod.
Det är skygga djur som är skeptiska till förändringar så man får ha tålamod.
Råttor lever i stora samhällen och hävdar revir så det är sannolikt att alla råttor ni får besök av är från samma grupp. Det är inte alls säkert att de bor (dvs föder sina ungar) hos er. Råttor har ofta olika tillhåll men hör i hop med en större grupp.samovar skrev:
Tack för många tips, vi har testat att lägga oladdade fällor och så lyckades vi fånga en. Men de som är kvar är extremt försiktiga. Jag har lagt fällor i ventilationsrör vi hade över men de har inte gått in där. Däremot tror jag att det kommer andra råttor på besök som lockas av matlukt av alla fällor med bete jag nu lagt ut. Vi har en elektrisk fälla som är som en låda, de vägrar gå in i saker men kan prova någon lite större variant.