Tjaba! Jag ska koppla in en varmvattenberedare. Den ska kopplas in med L1,L2,L3 och Jord som jag förstår det. Rätta mig om jag har fel tack
Jag har ett 3 fasuttag med 3 faser, nolla och jord. Och en Gummikabel som jag ska emellan VVberedaren och uttaget. Kabeln är en 5Gx2,5.
Det jag undrar är om jag kan ta min 5 ledars gummikabel, klippa nollan och använda 3 faser och jorden och använda kabeln på ett vanligt 3 fasuttag?
Och om det gör något att det är 2,5 än fast det bara behövs 1,5 kvadrats kabel?
Jag bifogar några bilder så att ni ser vad jag menar. Tack på förhand
Jag har ett 3 fasuttag med 3 faser, nolla och jord. Och en Gummikabel som jag ska emellan VVberedaren och uttaget. Kabeln är en 5Gx2,5.
Det jag undrar är om jag kan ta min 5 ledars gummikabel, klippa nollan och använda 3 faser och jorden och använda kabeln på ett vanligt 3 fasuttag?
Och om det gör något att det är 2,5 än fast det bara behövs 1,5 kvadrats kabel?
Jag bifogar några bilder så att ni ser vad jag menar. Tack på förhand
Att kabeln är grövre är inte något fel utan bara bra då uttaget är dimensionerat för 16A (vanligen 2,5mm2).
Eftersom ingen nolla behövs i VVB'n så kommer du inte att behöva den i hankontakten heller utan kan amputera den i båda sidor av gummikabeln!
I övrigt verkar det schysst!
Eftersom ingen nolla behövs i VVB'n så kommer du inte att behöva den i hankontakten heller utan kan amputera den i båda sidor av gummikabeln!
I övrigt verkar det schysst!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
^^ Precis, klipp inte av nollan bara för att den inte behövs just nu.
Men om man vet att det kommer gå kontinuerligt 16A i kabeln så går man inte ner ändå, då får du en ljummen kabel. Men det är knappast fallet är.
"Fasta kabeln" ja, men den måste 2,5 i vilket fall då den går till ett 16A uttag. Anslutningskabeln behöver inte vara det däremot (om den inte är över 3m eller vad reglerna säger).paaalma skrev:
Men om man vet att det kommer gå kontinuerligt 16A i kabeln så går man inte ner ändå, då får du en ljummen kabel. Men det är knappast fallet är.
Liknande trådar
-
Hjälp mig och tyck till om färg på bandtäckning!😊
Tak & Vind -
Kan någon hjälpa mig omvandla limträ till stål?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Omdragning av begränsningskabel!
Robotgräsklippare -
Furugolv som luktar - hjälp!
Golv -
Varmvattenberedare (NIBE compact-cu) har slutat fungera, hjälp!
Värme allmänt