Hej!
Jag behöver lite hjälp gällande mitt badrum samt ev. ny silikon. Jag är tyvärr helt okunnig inom området, därav nybörjarfrågor
Fråga 1: Den lodräta silikonen på bild 1, dvs. mellan två väggar har blivit "skrovlig" och möglig(?) med tiden i hörnet närmast duschmunstycket. Här tänker jag att jag behöver skära ut befintlig silikon och påföra ny våtrumssilikon, är detta korrekt?
Fråga 2: Nere vid golvet i skarven mellan vägg och golv, se bild 2 och 3, så är det väldigt sprucket och ser väldigt sjabbigt ut. Jag vet inte om man haft en hård fog här som spruckit kanske? Funkar det att göra rent och sen påföra samma våtrumssilikon som i Fråga 1 här för att gömma den skarven? Eller är det fel att använda silikon här? Som jag tolkar det ligger ju redan en hård fog här, känns konstigt att lägga silikon ovanpå den? Samtidigt känns det lite läskigt att skära bort hela fogen, blir mycket silikon då och har den något att "bottna" mot?
Fråga 3: Något annat ni reagerar på när ni ser bilderna?
Jag tittade t.ex. på produkten illbruck Bygg- och vårumssilikon ("silikon för mjukfogning inom- och utomhus samt i våtutrymmen").
Varmt tack!
Bild 1.
Bild 2 och 3
Jag behöver lite hjälp gällande mitt badrum samt ev. ny silikon. Jag är tyvärr helt okunnig inom området, därav nybörjarfrågor
Fråga 1: Den lodräta silikonen på bild 1, dvs. mellan två väggar har blivit "skrovlig" och möglig(?) med tiden i hörnet närmast duschmunstycket. Här tänker jag att jag behöver skära ut befintlig silikon och påföra ny våtrumssilikon, är detta korrekt?
Fråga 2: Nere vid golvet i skarven mellan vägg och golv, se bild 2 och 3, så är det väldigt sprucket och ser väldigt sjabbigt ut. Jag vet inte om man haft en hård fog här som spruckit kanske? Funkar det att göra rent och sen påföra samma våtrumssilikon som i Fråga 1 här för att gömma den skarven? Eller är det fel att använda silikon här? Som jag tolkar det ligger ju redan en hård fog här, känns konstigt att lägga silikon ovanpå den? Samtidigt känns det lite läskigt att skära bort hela fogen, blir mycket silikon då och har den något att "bottna" mot?
Fråga 3: Något annat ni reagerar på när ni ser bilderna?
Jag tittade t.ex. på produkten illbruck Bygg- och vårumssilikon ("silikon för mjukfogning inom- och utomhus samt i våtutrymmen").
Varmt tack!
Bild 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2 och 3
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack! Nere vid golvet: är hårdfogen att föredra pga. silikonen kommer bli möglig och ful snart igen där nere, eller finns annan anledning?T tergo skrev:
Har du möjlighet att länka en "hårdfog", jag lyckas inte riktigt hitta vad det är jag ska köpa.
Hur mycket av den gamla fogen nere vid golvet behöver jag ta bort innan jag lägger på ny?
Tack!
det även för att vattnet bakom väggkaklen skall kunna rinna ner under golvet till brunnen, fogar man med silikon i golvvinklen finns det risk att vattnet får svårt att passeraS simonnnn skrev:
kakelfog samma färg som den som sitter där kolla på tex. bauhaus eller liknande affär
Liknande trådar
-
Hjälp med att skarva på nya kopparrör på järnrör. Svåråtkomlig.
Vatten & Avlopp -
Hjälp med diskmaskin i ny Vedum-stomme!
Kök -
Hej ! Har frågat lite om hjälp här innan och då de flesta sågade min planlösning har jag gjort en ny som jag väldigt gärna vill ha lite Åsikter om
Planlösningar -
Hjälp en nybörjare som misslyckat med målningen
Färg, Måla & Tapetsera -
Nya huslås till gammal (dörr) - någon som kan hjälpa?
Fönster & Dörrar