Jag kanske var lite snabb när jag skulle betsa vårt träbord. 😭 Jag la på det ganska flödigt och jämnt för att sedan jobba in och torka av men trät sög åt sig väldigt ojämnt, kanske pga ojämn slipning? Snälla säg att man kan rädda detta!?
(helst utan ytterligare slipning)
Kan jag dra på ett till lager, flödigt, låta det ligga på ett tag och sedan torka?
Jag har använt oljebets från osmo i färgen cognac. Har även köpt hårdvaxolja ofärgad från osmo som är tänkt som sista behandling.
(helst utan ytterligare slipning)
Kan jag dra på ett till lager, flödigt, låta det ligga på ett tag och sedan torka?
Jag har använt oljebets från osmo i färgen cognac. Har även köpt hårdvaxolja ofärgad från osmo som är tänkt som sista behandling.
Antingen ser jag i syne, eller så är det massor med ”korkskruvar” från slipningen. Om det är så behöver du börja om med slipningen och vara mer noga med att inte fuska med för stora steg i kornstorlek, även om det nog är precis det du inte vill göra. Med bets syns ”fusk” med slipningen mycket tydligare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 950 inlägg
Såg också ”korkskruvarna”. Det är troligtvis inte ordentligt nerslipat så vissa ytor mättas snabbare när tidigare behandling är kvar. Det bästa är att göra om med trärens så att all skit som hindrar betsen att komma åt försvinner. Trärenset tar även bort den misslyckade betsbehandlingen.
Tack, vi slipade bort totalt 4 lager olika färg så tillslut var vi less, det fick vi äta upp...Hep skrev:
Antingen ser jag i syne, eller så är det massor med ”korkskruvar” från slipningen. Om det är så behöver du börja om med slipningen och vara mer noga med att inte fuska med för stora steg i kornstorlek, även om det nog är precis det du inte vill göra. Med bets syns ”fusk” med slipningen mycket tydligare.
Bordet var helt trärent så det känns så konstigt för mig att det skulle suga åt sig så ojämnt.
På ett ställe slipade vi för mycket och själva ådringen försvann, det får mig att tro att det är en tunnare träskiva ovanpå i annat typ av trä än typ undersidan, därför var vi lite restriktiva med slipningen när färgen väl var borta 🫣
Bordet var trärent när vi började betsa, trodde inte det skulle vara så olika "sug". Att det inte är helt slätt och har "skruvar" spelar mindre roll för mig rent estetiskt. Förväntar mig fler jack framöver pga. Barn... 🙃Johan Gunverth skrev:
Trärens är alltså en produkt? Missade helt den biten, ska kolla upp det ☝🏼solis6 skrev:
Om det är fanér har ni tyvärr dubbla utmaningar. Förutom risken att slipa igenom, så syns det ofta skillnader mellan tunt och ännu tunnare om man försöker färga in fanér.
Tyvärr har jag inget självklart tips att ge. Ska ni få en vettig yta (oavsett lasyr) behöver ni slipa om och göra det ordentligt och då är risken stor att ni är igenom ytan. Att byta färg på fanér är riskabelt. Det kanske är förklaringen varför bordet en gång målats.
Tyvärr har jag inget självklart tips att ge. Ska ni få en vettig yta (oavsett lasyr) behöver ni slipa om och göra det ordentligt och då är risken stor att ni är igenom ytan. Att byta färg på fanér är riskabelt. Det kanske är förklaringen varför bordet en gång målats.
Jag fattar, Tack ändå! Herregud alltså, det kommer väl sluta med att jag målar skiten 😭 för mig känns det rimligt att prova slipa skivan med fint papper (kanske inte så att precis all bets försvinner) och prova köra på ett till lager bets, Är det orimligt?Hep skrev:
Om det är fanér har ni tyvärr dubbla utmaningar. Förutom risken att slipa igenom, så syns det ofta skillnader mellan tunt och ännu tunnare om man försöker färga in fanér.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur går jag vidare med att måla väggarna?
Färg, Måla & Tapetsera -
Schellack på sågat?
Färg, Måla & Tapetsera -
målarfilt eller ej ?
Färg, Måla & Tapetsera -
Nybörjare behöver hjälp! (nikotinväggar)
Färg, Måla & Tapetsera