1 750 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
HJÄLP önskas angående att kalka på mustock med ojämt tegel...
Hej!
Jag har precis köpt mitt första hus (el ruckel rättare sagt) och skall nu kaka i köket.
Kaklet skall sitta på på murstocken som jag nu hackat ren från gammal "mjöligt" cement/puts el liknande, det är nu en väldigt ojämn tegelvägg.
Kan man sätta upp gipsskiva el är det "farligt" när jag eldar i kakelugnen och murstocken blir varm?
Eller är det bättre att lägga typ husfix för för att jämna ut? Andra förslag?
Så tacksam för hjälp!
Mvh/
Matilda
Jag har precis köpt mitt första hus (el ruckel rättare sagt) och skall nu kaka i köket.
Kaklet skall sitta på på murstocken som jag nu hackat ren från gammal "mjöligt" cement/puts el liknande, det är nu en väldigt ojämn tegelvägg.
Kan man sätta upp gipsskiva el är det "farligt" när jag eldar i kakelugnen och murstocken blir varm?
Eller är det bättre att lägga typ husfix för för att jämna ut? Andra förslag?
Så tacksam för hjälp!
Mvh/
Matilda
Du får nog fråga sotaren först om det överhuvudtaget är ok att knacka bort putsen.
Putsens funktion är bl.a att täta skorstenen.
Troligen måste du putsa ett nytt lager innan du kaklar.
Det är inga problem att kakla på en skorsten som blir varm.
Prata med kakelbutiken om vilken fix o fog som lämpar sig bäst.
TACK för ditt svar!
Det var redan stora bitar av putsen som var borta och resten var alldeles porös så tänkte att det var lika bra att få bort det gamla och börja på ny kula.
Vad är det för puts man skall ha, funkar husfix?
Tack igen!
Det var redan stora bitar av putsen som var borta och resten var alldeles porös så tänkte att det var lika bra att få bort det gamla och börja på ny kula.
Vad är det för puts man skall ha, funkar husfix?
Tack igen!
roland53 skrev:Du får nog fråga sotaren först om det överhuvudtaget är ok att knacka bort putsen.
Jag vet inte vad husfix innehåller. Normalt så putsar man väl med kalkcement (kc) eller ren cementputs.
Du får fråga sotaren om råd. Det är slutligen dom som kan förbjuda dig att använda skorstenen om det visar sig att det finns läckor.5
Du får fråga sotaren om råd. Det är slutligen dom som kan förbjuda dig att använda skorstenen om det visar sig att det finns läckor.5