Vi ville bevara murstocken som är från 1950 och fogen hade tagits bort och putsbruk skulle smetas på. Byggaren tog kakelfog och vill nu lacka den i halvblank finish. Och den ser inte längre ut som en rustik murstock som vi bad om. Det ser ut som en pizzeriavägg. Antar att enklast nu är att bara måla över 😕 eller kan man smeta på med putsbruk på allt 😬

Tar gärna emot bilder på målade murstockar eller annan lösning. Bifogar bild på vad jag ville ha (första bild) och vad de gjorde (den ser värre ut nu än innan de renoverade den)
 
  • En vägg av tegelstenar med slitna ytor och vit fog, inomhus, skärmbild med statusikonerna överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mur av röda tegelstenar med ojämnt applicerat vitt murbruk vid toppen. Skärmdump av en mobiltelefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad tegelvägg inomhus under renovering med byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en tegelvägg med grå fog, viss slitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förklara hur du ser murstocken som förstörd. Jag förstår inte vad du menar och vad du vill uppnå, ser inga som helst problem i de bilder du presenterar.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Bara att sätta igång:

Vinkelslipverktyg, märket Ryobi, 800W, svart och grönt, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rund trådborste för slipmaskin; metalltrådar med centriskt hål och gul fästanordning. Verktyg för ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Full ansiktsmask med filterpatroner, genomskinlig visir, justerbara remmar, märke synligt, andningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmapysslaren och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Förklara hur du ser murstocken som förstörd. Jag förstår inte vad du menar och vad du vill uppnå, ser inga som helst problem i de bilder du presenterar.
Förstörd i utseendet alltså. Ville ha den som första bilden.
Ett problem är att de använde kakelfog så den är för slät. Ville ha putsbruk för den korniga looken och bruk lite smetat överallt. Ser du ingen skillnad på bild ett och resterande blir det svårt för mig att förklara men jag är petig med hur jag vill ha saker och ting. Har en bild i huvudet och blir det inte som jag tänkt försöker jag hitta en annan lösning som tex måla över
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Bara att sätta igång:

[bild]
[bild]
[bild]
Neeej 😩 det har redan gjorts en gång och den fogades sen fult. Blir så sjuuuukt dammigt. Blir nog att måla alltså. Frågan är vilken färg man kan använda
 
  • Gilla
Robsi
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Förstörd i utseendet alltså. Ville ha den som första bilden.
Ett problem är att de använde kakelfog så den är för slät. Ville ha putsbruk för den korniga looken och bruk lite smetat överallt. Ser du ingen skillnad på bild ett och resterande blir det svårt för mig att förklara men jag är petig med hur jag vill ha saker och ting. Har en bild i huvudet och blir det inte som jag tänkt försöker jag hitta en annan lösning som tex måla över
Varför togs den ursprungliga (grovkorniga) fogen bort om det var denna finish du ville ha? Förstår inte alls. Men som sagt är det grövre fog du vill ha så bara att ta bort den du inte gillar och lägga dit en med grövre struktur, typ vad som måste varit där från början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Osäker på om bilderna stämmer, men om du verkligen vill ha det som på första bilden är det bara att blaska på lite väl utspätt bruk på måfå. Det kan du göra utanpå det som är fogat, då det inte fyller någon funktion.
 
  • Gilla
Antimakasser och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Osäker på om bilderna stämmer, men om du verkligen vill ha det som på första bilden är det bara att blaska på lite väl utspätt bruk på måfå. Det kan du göra utanpå det som är fogat, då det inte fyller någon funktion.
Ok så jag kanske ska testa det först och i värsta fall måla efter det som plan b
 
Nu läste jag att det var 1950 du ville bevara. I så fall har hantverkaren nog gjort nästan rätt. För blank fog absolut, men 1950 hade man inga synliga tegelväggar som var vitslabbade, utan de såg ut som din gör nu fast med matt bruk i stället för fog. Jag tror en dags slit med fogkrats kan vara vad du behöver för att få till 1950 igen. Jobbigt, men enkel att använda och dammar väldigt lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu läste jag att det var 1950 du ville bevara. I så fall har hantverkaren nog gjort nästan rätt. För blank fog absolut, men 1950 hade man inga synliga tegelväggar som var vitslabbade, utan de såg ut som din gör nu fast med matt bruk i stället för fog. Jag tror en dags slit med fogkrats kan vara vad du behöver för att få till 1950 igen. Jobbigt, men enkel att använda och dammar väldigt lite.
Hur menar du? Att rafsa till fogen bara eller ta bort den?
 
  • Gilla
Gplan
  • Laddar…
Jag fattade det som att de ”lackade” tegelstenarna ingick i problembeskrivningen, men det kanske bara är en synvilla på bilden.
Möjligt att det går att få bort kemiskt om man vet vad det är för lack.
 
pjgb pjgb skrev:
Jag fattade det som att de ”lackade” tegelstenarna ingick i problembeskrivningen, men det kanske bara är en synvilla på bilden.
Möjligt att det går att få bort kemiskt om man vet vad det är för lack.
Ja men bara på 2 rader på en sida
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Vi ville bevara murstocken som är från 1950 och fogen hade tagits bort och putsbruk skulle smetas på. Byggaren tog kakelfog och vill nu lacka den i halvblank finish. Och den ser inte längre ut som en rustik murstock som vi bad om. Det ser ut som en pizzeriavägg. Antar att enklast nu är att bara måla över 😕 eller kan man smeta på med putsbruk på allt 😬

Tar gärna emot bilder på målade murstockar eller annan lösning. Bifogar bild på vad jag ville ha (första bild) och vad de gjorde (den ser värre ut nu än innan de renoverade den)
Någon som har bilder på målad murstock?? 😇😇
 
kolla med sotaren, det kan vara så att det krävs puts på murstocken för att den ska vara godkänd att elda i.
 
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
kolla med sotaren, det kan vara så att det krävs puts på murstocken för att den ska vara godkänd att elda i.
Nej den är ej i bruk och kommer aldrig blir det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.