5 739 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
Hjälp!Min Makita-laddare DC18RA 110V funkar inte
Sida 1 av 2
Min 110V Makita-laddare luktade misstänkt bränt igår efter att den kopplats in med 300W transformatorn från Teknikmagasinet. Öppnade och kollade och såg då en(totalt sönderbrunnen) komponent, troligen en varistor, placerad precis där nätsladden kommer in i laddaren. Den ser ut att ha varit orange och sitter på positionen VS1. Har varit i kontakt med Elektrolindning här i Sthlm, men de var inte vidare hjälpsamma tyvärr...
Kanske nån på forumet kunde hjälpa mig med vilken spec den komponmenten har? Fyra skruvar på undersidan, sen är det bara att kolla där nätsladden kommer in, komponenten VS1. Vore otroligt snällt, annars är det bara att kassera
Mvh,
John
Kanske nån på forumet kunde hjälpa mig med vilken spec den komponmenten har? Fyra skruvar på undersidan, sen är det bara att kolla där nätsladden kommer in, komponenten VS1. Vore otroligt snällt, annars är det bara att kassera
Mvh,
John
Här har du några sprängskisser på makita laddare om det kan vara till hjälp, men kolla att det är rätt laddare jag tog fram, det fanns några olika att välja på.
http://www.powertoolspares.com/makita_parts.php?ModelID=30608#partstable
MVH Erik
http://www.powertoolspares.com/makita_parts.php?ModelID=30608#partstable
MVH Erik
Vääääänta nu, du hade en 100w trafo först som brann... och nu med 300w så brann laddaren.
Kan ju vara så att den första brann just för att DC18RA kräver 250w och med 100w så tog komponenter i laddaren stryk.
Har nämligen för mig att jag läst att DC18RA skall ha 120v och 250w.
Kan ju vara så att den första brann just för att DC18RA kräver 250w och med 100w så tog komponenter i laddaren stryk.
Har nämligen för mig att jag läst att DC18RA skall ha 120v och 250w.
Jo, laddaren kräver 120V/240W, så det var ganska givet att 100W inte skulle palla med det hela, det var en chansning. Dock visste jag inte att komponenter kunde ta skada av för lite effekt, särskilt inte en varistor. Men man lär sig...
Repeterar: Om någon ville kolla vad som står på varistorn vid VS1 vore jag enooooormt tacksam! Drar till landet imorrn och då behöver jag verkligen energi i batterierna!
Repeterar: Om någon ville kolla vad som står på varistorn vid VS1 vore jag enooooormt tacksam! Drar till landet imorrn och då behöver jag verkligen energi i batterierna!