Min 110V Makita-laddare luktade misstänkt bränt igår efter att den kopplats in med 300W transformatorn från Teknikmagasinet. Öppnade och kollade och såg då en(totalt sönderbrunnen) komponent, troligen en varistor, placerad precis där nätsladden kommer in i laddaren. Den ser ut att ha varit orange och sitter på positionen VS1. Har varit i kontakt med Elektrolindning här i Sthlm, men de var inte vidare hjälpsamma tyvärr...

Kanske nån på forumet kunde hjälpa mig med vilken spec den komponmenten har? Fyra skruvar på undersidan, sen är det bara att kolla där nätsladden kommer in, komponenten VS1. Vore otroligt snällt, annars är det bara att kassera :mad:

Mvh,

John

Innan du reparerar.. Det verkar vara något skumt med transformatorn. Är det en riktig trafo (borde väga 4-5 kg), eller en liten elektronisk pryl?

Det är xPower Transformator 230/110V 300W från Teknikmagasinet. Har för mig att ganska många kör med den, eller? :)

Mätte upp 115V ut från trafon, det är specat 120V på laddaren. Borde funka?

Mvh,

John

Jupps, skall funka.
Kan ju faktiskt vara så att du fått en defekt laddare.

Laddaren har funkat med 100W-trafon från Tm, dock brann den vid senare tillfälle- därför skaffade jag 300W-varianten. Sprängskissen var tyvärr för en annan modell.

Vääääänta nu, du hade en 100w trafo först som brann... och nu med 300w så brann laddaren.
Kan ju vara så att den första brann just för att DC18RA kräver 250w och med 100w så tog komponenter i laddaren stryk.
Har nämligen för mig att jag läst att DC18RA skall ha 120v och 250w.

Jo, laddaren kräver 120V/240W, så det var ganska givet att 100W inte skulle palla med det hela, det var en chansning. Dock visste jag inte att komponenter kunde ta skada av för lite effekt, särskilt inte en varistor. Men man lär sig...

Repeterar: Om någon ville kolla vad som står på varistorn vid VS1 vore jag enooooormt tacksam! Drar till landet imorrn och då behöver jag verkligen energi i batterierna! :)

Laddar själv med 100w trafo.. Visst klarar bara 1 batteri sen så bryter 100w trafon pga överhettning.

Frohike, du har inte möjlighet att kolla vad det står på komponenten (som brunnit i min laddare) vid VS1? Börjar bli lätt desperat om man ska hinna få tag på delar att repa med... :)

Mvh,

John

Redigerat:
ClasseClas
Jag har en DS18SC europeisk laddare. Där är VS1-komponenten krympslangad så det omöjligt att se vilken komponent det är. Tyvärr...
dsc00295nx2.jpg

ClasseClas
Nybyggarn skrev:
Här har du några sprängskisser på makita laddare om det kan vara till hjälp, men kolla att det är rätt laddare jag tog fram, det fanns några olika att välja på.
[länk]

MVH Erik
Undrar om det inte är #12 i listan? Lika bra att skaffa båda #12. Priset är ju ofarligt.

ClasseClas
jmw skrev:
Frohike, du har inte möjlighet att kolla vad det står på komponenten (som brunnit i min laddare) vid VS1? Börjar bli lätt desperat om man ska hinna få tag på delar att repa med... :)

Mvh,

John
Kolla även så inte säkringen har brunnit.

Laddaren borde fungera även om varistorn har brunnit, den sitter ju bara där för att begränsa överspänningar. Finns det någon säkring eller flamsäkert motstånd i serie med matningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.