8 685 läst · 5 svar
9k läst
5 svar
Hjälp! Min dammsugare suger...
Som ni säker förstår så är det så att den suger... Riktigt dåligt..
Jag har en Bosch GAS 12-30 F en grovdammsugare med uttag och autostart för elmaskiner.
Jag har använt den bl.a. tillsammans med min slipmaskin för diverse finare slipjobb. Där funkar den ganska bra.
Men när jag försöker använda den till kap/gersågen (Best..), handöverfräsen (Elu ...) eller till min bordssåg (GTS-10) funkar det riktigt riktigt dåligt.
Tror att det hamnar mer damm i mina lungor än i dammsugaren
Om jag kör med påsar i dammsugaren sätter påsarna igen väääääldigt fort.
Om jag kör utan påsar så sätter filtret igen.
När jag rensar filtret, brukar först knacka av det sedan borsta och till sist blåsa rent, så suger det hyffsat men inte bra.
Jag sågar mest mdf och furu.
Någon som har några tips på hur man får bättre sug??
Jag har en Bosch GAS 12-30 F en grovdammsugare med uttag och autostart för elmaskiner.
Jag har använt den bl.a. tillsammans med min slipmaskin för diverse finare slipjobb. Där funkar den ganska bra.
Men när jag försöker använda den till kap/gersågen (Best..), handöverfräsen (Elu ...) eller till min bordssåg (GTS-10) funkar det riktigt riktigt dåligt.
Tror att det hamnar mer damm i mina lungor än i dammsugaren
Om jag kör med påsar i dammsugaren sätter påsarna igen väääääldigt fort.
Om jag kör utan påsar så sätter filtret igen.
När jag rensar filtret, brukar först knacka av det sedan borsta och till sist blåsa rent, så suger det hyffsat men inte bra.
Jag sågar mest mdf och furu.
Någon som har några tips på hur man får bättre sug??
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 770 inlägg
Enkel lösning
Spånsug, varför inte, min tillgängliga yta är dock starkt begränsad.
Jag kan också passa på att jag för tillfället tror mig ha löst problemet.
Skruvade isär hela dammsugaren och hittade ngt slags filter för utblåset som var totalt igensatt av damm.
När jag tvättat och satt ihop allt igen sög det som f.n.!!!!
Jag kan också passa på att jag för tillfället tror mig ha löst problemet.
Skruvade isär hela dammsugaren och hittade ngt slags filter för utblåset som var totalt igensatt av damm.
När jag tvättat och satt ihop allt igen sög det som f.n.!!!!
Lånar tråden lite för en fråga.
Måste man jämt köra med påse i sin grovdammsugare eller kan man ta det direkt i behållaren eller skiljer det från märke till märke?
Jag menar, man fyller ju påsen på nolltid ochc det sitter ju ett filter inne i behållaren
Måste man jämt köra med påse i sin grovdammsugare eller kan man ta det direkt i behållaren eller skiljer det från märke till märke?
Jag menar, man fyller ju påsen på nolltid ochc det sitter ju ett filter inne i behållaren
Om du inte använder påsen så kommer filtret sätta igen ganska snabbt och det kostar betydligt mera än påsarna.gadeberg skrev:
Jag kör både med och utan påse beroende av vad jag använder damsugaren till. Har en gammal Kärcher med runt "veckfilter" som det bara är att knacka ur och sedan spola från insidan med vattenslangen och låta torka gärna ute i solen.
Köpte ett nytt filter efter 10år och det kostade ca 300:-.
När jag damsugar utomhus kör jag nästan alltid utan påse. Men jag har också en spånsug till "bordsågarna" och hyveln.
Köpte ett nytt filter efter 10år och det kostade ca 300:-.
När jag damsugar utomhus kör jag nästan alltid utan påse. Men jag har också en spånsug till "bordsågarna" och hyveln.