252 läst · 6 svar
252 läst
6 svar
Hjälp mig ur dörrlåsdjungeln (yale doorman, linus,bg2000, elslutbleck)
Hej. Jag är vilse i en djungel och behöver hjälp att komma ut.
Tips och tricks mottages glatt. Både bra och dåliga erfarenheter, bifoga gärna en bild på hur ni har det!
Jag har satt in nya dörrar i garage och hus och vill uppgradera låsen.
Gärna elektriska/smarta.
Förutsättningar: 2 dörrar, garage och huvudingång. Avstånd 10 meter emellan. WiFi/ethernet tillgängligt. Garaget är under renovering, dörr inmonterad och gips på väggarna. Ej målat. Jag har inget larm och vill inget ha. Inget vidare internetkunnande och således inget smart hem i nån större omfattning.
I huset bor man 44, kvinna 44, barn 5 & 8. I garaget bor bilen.
Bakgrund: vi har haft kod och elslutbleck för många år sedan, god funktion men ingen uppkoppling.
Jag har haft yale doorman classic 2019-2022 (3/5 låssmeder) men uppskattade inte den rappliga känslan i handtaget.
Jag har nu ett beslagsgruppen bg2000(2/5 låssmeder). Bättre känsla i handtaget men allt annat är sämre än yale. Ofattbart opålitlig fingeravtrycksläsare. Mycket dålig, direktöversatt app, utan användarvänlighet. Dålig batteritid. Svårmanövrerad
Jag skulle helst vilja ha ett vanligt handtag med cylinder, möjlighet till distansupplåsning, möjlighet att låsa upp med mobilen bara man kommer nära (är det nfc?)
Slutresultatet ska vara snyggt, rejält, och uppkopplat. Priset är inte det viktigaste, men en faktor.
snurrat runor internet utan att hitta rätt. Det som ligger närmast tillhands, enklast och bäst bang for Buck är att köpa ett yale doorman L3. Flytta ut skräpet bg2000 till garaget och störa mig på lösningen resten av livet.
Andra alternativ som jag kan se är:
1. yale Linus L2 x2. Samma på båda dörrarna, men kommer det kännas ”billigt”
2. Yale durus x2. Verkar knappt gå att få tag i, och säkert dyrt som satan.
3. Elslutbleck och kod. Känns krångligt och dyrt. Då antar jag det behövs låssmed som installerar.
Ge mig vad ni har, bäst lösning vinner ett begagnat kinesiskt bg2000…
Tips och tricks mottages glatt. Både bra och dåliga erfarenheter, bifoga gärna en bild på hur ni har det!
Jag har satt in nya dörrar i garage och hus och vill uppgradera låsen.
Gärna elektriska/smarta.
Förutsättningar: 2 dörrar, garage och huvudingång. Avstånd 10 meter emellan. WiFi/ethernet tillgängligt. Garaget är under renovering, dörr inmonterad och gips på väggarna. Ej målat. Jag har inget larm och vill inget ha. Inget vidare internetkunnande och således inget smart hem i nån större omfattning.
I huset bor man 44, kvinna 44, barn 5 & 8. I garaget bor bilen.
Bakgrund: vi har haft kod och elslutbleck för många år sedan, god funktion men ingen uppkoppling.
Jag har haft yale doorman classic 2019-2022 (3/5 låssmeder) men uppskattade inte den rappliga känslan i handtaget.
Jag har nu ett beslagsgruppen bg2000(2/5 låssmeder). Bättre känsla i handtaget men allt annat är sämre än yale. Ofattbart opålitlig fingeravtrycksläsare. Mycket dålig, direktöversatt app, utan användarvänlighet. Dålig batteritid. Svårmanövrerad
Jag skulle helst vilja ha ett vanligt handtag med cylinder, möjlighet till distansupplåsning, möjlighet att låsa upp med mobilen bara man kommer nära (är det nfc?)
Slutresultatet ska vara snyggt, rejält, och uppkopplat. Priset är inte det viktigaste, men en faktor.
snurrat runor internet utan att hitta rätt. Det som ligger närmast tillhands, enklast och bäst bang for Buck är att köpa ett yale doorman L3. Flytta ut skräpet bg2000 till garaget och störa mig på lösningen resten av livet.
Andra alternativ som jag kan se är:
1. yale Linus L2 x2. Samma på båda dörrarna, men kommer det kännas ”billigt”
2. Yale durus x2. Verkar knappt gå att få tag i, och säkert dyrt som satan.
3. Elslutbleck och kod. Känns krångligt och dyrt. Då antar jag det behövs låssmed som installerar.
Ge mig vad ni har, bäst lösning vinner ett begagnat kinesiskt bg2000…
Yale Doorman är ju nästan de facto standard idag och godkänt av många försäkringsbolag. Vackert är det inte, men jag tycker att det är stadigt och bra.
Jag har det på både ytterdörr och till garaget. Vi har förvisso larm så jag kan öppna/låsa via larmbolagets app.
På en förrådsdörr och bakdörren har vi Linus med koddosa utanför. Det har fungerat väldigt bra, men krånglar lite på förrådet om man vrider upp låskläppen för mycket för då vrider inte Linus tillräckligt mycket. Fördelen är ju att man kan gå in med nyckel...
Tycker att Yale fungerar bra så det blir min rekommendation!
Jag har det på både ytterdörr och till garaget. Vi har förvisso larm så jag kan öppna/låsa via larmbolagets app.
På en förrådsdörr och bakdörren har vi Linus med koddosa utanför. Det har fungerat väldigt bra, men krånglar lite på förrådet om man vrider upp låskläppen för mycket för då vrider inte Linus tillräckligt mycket. Fördelen är ju att man kan gå in med nyckel...
Jag tycker enkelheten i Yales app är bra, och jag tycker visuellt det är helt ok. Men jag har svårt att släppa den rappliga känslan i handtaget. Redan som nytt glappar det, och sen efter några år känns det som det ska lossna… Fattar inte att det måste vara så.anders07 skrev:Yale Doorman är ju nästan de facto standard idag och godkänt av många försäkringsbolag. Vackert är det inte, men jag tycker att det är stadigt och bra.
Men det här Yale Linus, varför ska man inte ha det då, med vanligt handtag och låscylinder? Ser det ut som en risig eftermarknadslösning eller är känslan sämre än doorman? @anders07, du kan inte fota hur dina Linuslösningar ser ut?
Jag tycker du bör gå inom en låssmed som kan presentera olika lösningar.
Är garaget uppvärmt?
Är det i samma garage och dörr som ni haft elslutbleck? sitter elslutblecket fortfarande kvar men inte används?
Det finns Dorma dKey med allt inbyggt i låshuset.
Elslutbleck eller motorlås men då blir frågan vad som ska styra lösningen och där finns olika alternativ.
Motorvred som Yale Linus samt andra fabrikat.
Olika smarta lås som Yale Doorman, Nimly touch pro, nyare BG lås osv.
Vill du ha smart lås i både huvudentrén och garaget?
Är garaget uppvärmt?
Är det i samma garage och dörr som ni haft elslutbleck? sitter elslutblecket fortfarande kvar men inte används?
Det finns Dorma dKey med allt inbyggt i låshuset.
Elslutbleck eller motorlås men då blir frågan vad som ska styra lösningen och där finns olika alternativ.
Motorvred som Yale Linus samt andra fabrikat.
Olika smarta lås som Yale Doorman, Nimly touch pro, nyare BG lås osv.
Vill du ha smart lås i både huvudentrén och garaget?
Ser ingen anledning att inte ha det.V Viktig Petter skrev:
Tja man kan tycka vad man vill om vad som ser risigt ut. Bestäm själv! Men i ditt fall är det en eftermarknadslösning.V Viktig Petter skrev:
Vill du se hur en Linus lösning ser ut utifrån hos just dig är det bara att gå ut och titta. De är nämligen ingen skillnad. Eftersom Linus installeras på dörrens insida syns det inte att det finns något mer än ett "vanligt lås".V Viktig Petter skrev:
Med Linus slipper man det.V Viktig Petter skrev:
Det är precis vad man får med Linus.V Viktig Petter skrev:
Tack för svar!
Det blir en tur till låsnisse idag.
Tyvärr har jag satt plywood och gips innan jag tänkte på det här med dörrlåset, dock inte spacklat eller målat ännu.
Jag kommer under inga omständigheter köpa nåt från beslagsgruppen igen, rent skräp i min mening.
Det blir en tur till låsnisse idag.
Garaget blir varmt, i sluttampen av att konvertera kallgarage till varmt.1 123abc skrev:
Elslutblecket satt inte I denna Fastighet. Inget förberett för det.1 123abc skrev:
Tyvärr har jag satt plywood och gips innan jag tänkte på det här med dörrlåset, dock inte spacklat eller målat ännu.
Jag har försökt googla, men fattar inte riktigt. Det blir som yale Linus men utan synliga delar? Hur ofta måste man byta batteri?1 123abc skrev:
Av det som tagits upp verkar dorma Dkey eller Yale Linus vara stiligast.1 123abc skrev:
Jag kommer under inga omständigheter köpa nåt från beslagsgruppen igen, rent skräp i min mening.
Jag vill ha smart lås i både huvuden1 123abc skrev:
Tack för svar!O skrev:Ser ingen anledning att inte ha det.
Tja man kan tycka vad man vill om vad som ser risigt ut. Bestäm själv! Men i ditt fall är det en eftermarknadslösning.
Vill du se hur en Linus lösning ser ut utifrån hos just dig är det bara att gå ut och titta. De är nämligen ingen skillnad. Eftersom Linus installeras på dörrens insida syns det inte att det finns något mer än ett "vanligt lås".
Med Linus slipper man det.
Det är precis vad man får med Linus.
Jag ska kolla på det, verkar både snyggt och enkelt
Liknande trådar
-
Hur kan jag ansluta kan någon hjälpa mig
El -
Hur lagar jag en högtryckstvätt, kan ni hjälpa mig?
Trädgårdsmaskiner -
Hjälp mig förstå mitt elpris/faktura
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hjälp mig förstå hur jag kan göra med köksfläkten
Kök -
Hjälp mig felsöka IVT HEE11, hög framledningstemperatur E11.T1
Värmepumpar