Hej alla kunniga,
Har nyligen köpt en lägenhet från sekelskiftet som total renoverades 1984 och då ändrades från självdrag till mekanisk frånluft. Har nu fått tag på ritningarna men skulle behöva lite hjälp att tyda dom tex vilken typ av fläkt sitter nu och hur kan den uppdateras, vad det är för något rör i taket över badrummet etc.
Kommer att renovera hela lägenheten med hjälp av hantverkare men vore bra att förstå lite mer innan dom kommer in - på den fronten har sökt men ej hittat vilken hantverkare som hanterar själva byte / omdragning av ventilationen i lägenheten
Planerar även ätt göra om i planlösningen under renovationen då dagens badrum är väldigt långsmalt. I bilden har jag ritat in i blått hur jag tänkt med dom ny väggarna (inga väggar är bärande). Ser ni något problem med att flytta köksfläkten från ursprungsläge i köket (markerat i rött) till vart den blåa cirkeln nu är?
Alla råd är väldigt välkomna!
Tack,
Natascha
Har nyligen köpt en lägenhet från sekelskiftet som total renoverades 1984 och då ändrades från självdrag till mekanisk frånluft. Har nu fått tag på ritningarna men skulle behöva lite hjälp att tyda dom tex vilken typ av fläkt sitter nu och hur kan den uppdateras, vad det är för något rör i taket över badrummet etc.
Kommer att renovera hela lägenheten med hjälp av hantverkare men vore bra att förstå lite mer innan dom kommer in - på den fronten har sökt men ej hittat vilken hantverkare som hanterar själva byte / omdragning av ventilationen i lägenheten
Planerar även ätt göra om i planlösningen under renovationen då dagens badrum är väldigt långsmalt. I bilden har jag ritat in i blått hur jag tänkt med dom ny väggarna (inga väggar är bärande). Ser ni något problem med att flytta köksfläkten från ursprungsläge i köket (markerat i rött) till vart den blåa cirkeln nu är?
Alla råd är väldigt välkomna!
Tack,
Natascha
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Fläkten FF204 är en 100 mm FrånluftFläkt (kanalfläkt)
som går via en renslucka RL till en 100 ljuddämpare innan den kommer till frånluftdonet i dusch utrymmet
Andra sidan av fläkten går till schaktet och till tak eller liknande
I köket går det en imkanal på 125mm via rensluckan RL ut till tak/vägg via schaktet. Jag antar att här sitter köksfläkten
Så bara man håller isär frånluften med kökets imkanal så borde det funka
som går via en renslucka RL till en 100 ljuddämpare innan den kommer till frånluftdonet i dusch utrymmet
I köket går det en imkanal på 125mm via rensluckan RL ut till tak/vägg via schaktet. Jag antar att här sitter köksfläkten
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Tack!!!! Väldigt uppskattat och klart svarH håbbe1961 skrev:Hej
Klickade lite för snabbtN Nyatag skrev:
Köksfläkten sitter som du antag efter skaftet - en sån gammaldags "kryddhylla fläkt"
Hoppas kunna sätta in något lite mer modern haha som förhoppningsvis går på lågvarv konstant och sen ha en köksö med spishäll med inbyggd kolfilterfläkt - vad tror du om det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 869 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 869 inlägg
Ventilationen är föreningen ansvarig för så du behöver ha lov av styrelsen innan du ändrar något med den.
Blir inte köket väldigt konstigt efter ändringen av väggarna?
Sen brukar man låta bli att ha badrumsdörren i ett kök/matplats pga. de lukter som kan komma från badrummet när någon går ut från det.
Sen brukar man låta bli att ha badrumsdörren i ett kök/matplats pga. de lukter som kan komma från badrummet när någon går ut från det.
Hej BirgitS! Jep allt kommer att gå igenom styrelsen och jag kommer att kontrollera om det behövs en anmälan till stadsbyggnadskontoret. Jag har redan pratat med ordförande (därifrån jag fick ta bilder på ritningarna) tyvärr är det en väldigt liten förening med ny styrelse som inte riktigt är insatt i dessa bitar. e.g., jag upptäckte när jag letade efter ritningarna att OVK saknas, stadsbyggnadskontoret har senaste fått in något från förening i 1996 etc.BirgitS skrev:Ventilationen är föreningen ansvarig för så du behöver ha lov av styrelsen innan du ändrar något med den.
Bilden visar inte den tilltänkta planlösning efter renovering köket ska flyttas och det utrymmet ska användas som hemmakontor så dörren kommer inte att vara nära av vart man äter. Roliga med Stockholms priserna nuförtiden att man riktigt får leka tetris för att få in funktionerna man behöver på kvm man har
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp mig tyda ritning på grundkonstruktion
Grund & Markarbeten -
Kan någon hjälpa mig att tyda Serienummer på min spis: serie 04012102. PNC 947941058, TAck
Kök -
Hjälp mig tyda denna dimmer
El -
Hjälp mig tyda bergvärmepumpen
Värmepumpar -
Vad har jag för betongplatta? Hjälp mig tyda ritningarna.
Byggmaterial & Byggteknik