Hej alla kunniga,

Har nyligen köpt en lägenhet från sekelskiftet som total renoverades 1984 och då ändrades från självdrag till mekanisk frånluft. Har nu fått tag på ritningarna men skulle behöva lite hjälp att tyda dom tex vilken typ av fläkt sitter nu och hur kan den uppdateras, vad det är för något rör i taket över badrummet etc.

Kommer att renovera hela lägenheten med hjälp av hantverkare men vore bra att förstå lite mer innan dom kommer in - på den fronten har sökt men ej hittat vilken hantverkare som hanterar själva byte / omdragning av ventilationen i lägenheten

Planerar även ätt göra om i planlösningen under renovationen då dagens badrum är väldigt långsmalt. I bilden har jag ritat in i blått hur jag tänkt med dom ny väggarna (inga väggar är bärande). Ser ni något problem med att flytta köksfläkten från ursprungsläge i köket (markerat i rött) till vart den blåa cirkeln nu är?

Alla råd är väldigt välkomna!

Tack,
Natascha Arkitektritning av lägenhet med markerade förslag till nya väggar i blått och köksfläktsplacering i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Fläkten FF204 är en 100 mm FrånluftFläkt (kanalfläkt)
som går via en renslucka RL till en 100 ljuddämpare innan den kommer till frånluftdonet i dusch utrymmet
Andra sidan av fläkten går till schaktet och till tak eller liknande

I köket går det en imkanal på 125mm via rensluckan RL ut till tak/vägg via schaktet. Jag antar att här sitter köksfläkten

Så bara man håller isär frånluften med kökets imkanal så borde det funka
 
H håbbe1961 skrev:
Hej

Fläkten FF204 är en 100 mm FrånluftFläkt (kanalfläkt)
som går via en renslucka RL till en 100 ljuddämpare innan den kommer till frånluftdonet i dusch utrymmet
Andra sidan av fläkten går till schaktet och till tak eller liknande

I köket går det en imkanal på 125mm via rensluckan RL ut till tak/vägg via schaktet. Jag antar att här sitter köksfläkten

Så bara man håller isär frånluften med kökets imkanal så borde det funka
Tack!!!! Väldigt uppskattat och klart svar :)
 
N Nyatag skrev:
Tack!!!! Väldigt uppskattat och klart svar :)
Klickade lite för snabbt :)
Köksfläkten sitter som du antag efter skaftet - en sån gammaldags "kryddhylla fläkt"

Hoppas kunna sätta in något lite mer modern haha som förhoppningsvis går på lågvarv konstant och sen ha en köksö med spishäll med inbyggd kolfilterfläkt - vad tror du om det?
 
Ibland ställer man in ett grundflöde på köksfläkten spjäll för frånluft plus att man kan ösa på med fläkt när man lagar mat. Isåfall så ersätter man fläkten med ett luftdon i taket.
 
  • Gilla
Nyatag
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Ibland ställer man in ett grundflöde på köksfläkten spjäll för frånluft plus att man kan ösa på med fläkt när man lagar mat. Isåfall så ersätter man fläkten med ett luftdon i taket.
Tack återigen!!!
 
Tack själv, Ta gärna en bild på köks delen sedan så kanske man kan utröna lite mer
 
BirgitS
Ventilationen är föreningen ansvarig för så du behöver ha lov av styrelsen innan du ändrar något med den.

Blir inte köket väldigt konstigt efter ändringen av väggarna?
Sen brukar man låta bli att ha badrumsdörren i ett kök/matplats pga. de lukter som kan komma från badrummet när någon går ut från det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Tack själv, Ta gärna en bild på köks delen sedan så kanske man kan utröna lite mer
Will do så fort jag har fått tillträde!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ventilationen är föreningen ansvarig för så du behöver ha lov av styrelsen innan du ändrar något med den.

Blir inte köket väldigt konstigt efter ändringen av väggarna?
Sen brukar man låta bli att ha badrumsdörren i ett kök/matplats pga. de lukter som kan komma från badrummet när någon går ut från det.
Hej BirgitS! Jep allt kommer att gå igenom styrelsen och jag kommer att kontrollera om det behövs en anmälan till stadsbyggnadskontoret. Jag har redan pratat med ordförande (därifrån jag fick ta bilder på ritningarna) tyvärr är det en väldigt liten förening med ny styrelse som inte riktigt är insatt i dessa bitar. e.g., jag upptäckte när jag letade efter ritningarna att OVK saknas, stadsbyggnadskontoret har senaste fått in något från förening i 1996 etc.

Bilden visar inte den tilltänkta planlösning efter renovering :) köket ska flyttas och det utrymmet ska användas som hemmakontor så dörren kommer inte att vara nära av vart man äter. Roliga med Stockholms priserna nuförtiden att man riktigt får leka tetris för att få in funktionerna man behöver på kvm man har
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.