Jag har ett Ebeco foil kit som fungerat utan anmärkning i flera år. Under sommaren har det varit avstängt men när jag sätter på det nu när det börjar bli kallt löser jordfelsbrytare ut. Det är lagt i källaren på betonggolv med parkett ovanpå.

Det är rätt motstånd i folien, 67 ohm (uppmätt) mot 72 ohm (beräknat).

Jordfelsbrytaren löser ut även när jag kopplar förbi termostaten.

Tyvärr har jag inte isolationsmätere men gissar att det är nästa steg. Misstänker också att det är läge att lyfta parketten och be en elektriker om hjälp.

Vad tänker ni?

Markfukt från betongen leder bort 30mA kanske.
Jag hade provat att mata golvet under övervakning utan JordFelsBrytare, då torkar betongen och fukten vandrar neråt mot kallare mark där den kondenseras.
Men en värmefolie borde vara så välisolerad att där in skall uppstå läckström.
Har du mäta mellan värme slingans båda anslutningar till säker jord? Där skall vara oändligt motstånd.

• Gilla
Glass&Ballong och 1 till
  • Laddar…
Det finns situationer då ett litet jordfel mellan nolla och jord på en plats i gruppen löser ut jordfelsbrytaren först vid en större belastning av gruppen. Så det är inte omöjligt att jordfelet finns någon annanstans än i golvet. Men tyvärr är golvet en stark kandidat. Det går att prova att koppla en annan stor last på gruppen i stället för värmefolien. Löser inte jordfelsbrytaren då så är det i golvet felet finns.

• Gilla
Glass&Ballong och 1 till
  • Laddar…
Tack för idéerna! Ska pröva båda varianterna. Återkommer när jag haft möjlighet att testa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.