Nybygge i sekelskiftesstil - tänk röd stuga på landet. Faluröd fasad, ljusgrå knutar och guldockra fönster och dörrar.
Tvåkupigt lertegel på huset och Lindab Magestic (zinkmagnesium) på takavvattning, bleck och så vidare.
Huset har en farstu på 6 kvm och en punschveranda på 20 kvm, båda med kuverttak som ska bandtäckas.
Så till frågan - ska vi köra plåttaket i tegelrött eller zinkmagnesium? Vad tycker ni? 😊
Tvåkupigt lertegel på huset och Lindab Magestic (zinkmagnesium) på takavvattning, bleck och så vidare.
Huset har en farstu på 6 kvm och en punschveranda på 20 kvm, båda med kuverttak som ska bandtäckas.
Så till frågan - ska vi köra plåttaket i tegelrött eller zinkmagnesium? Vad tycker ni? 😊
Administrator
· Skåne
· 7 847 inlägg
Jag tror att både rött och zinkmagnesium kan bli bra, men jag hade nog satsat på zinkmagnesium, som ju tar upp det grå i knutarna och känns mer "rått" än färdigmålad plåt.
Du har inga bilder med de olika alternativen?G GalliMattias skrev:Nybygge i sekelskiftesstil - tänk röd stuga på landet. Faluröd fasad, ljusgrå knutar och guldockra fönster och dörrar.
Zinkmagnesium - enhetlighet
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 932 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 932 inlägg
Tänker att alla tak målades vid sekelskiftet. Svart, rött eller ärggrönt. Har svårt att tro att man lämnade tak omålade.
Mitt hus från 1919 i falurött var (och är) målat ärggrönt.
Mitt hus från 1919 i falurött var (och är) målat ärggrönt.
Jag tycker absolut du ska köra på zinkmagnesium. Personligen älskar jag dom kombinationerna. Är det sekelskifte ni försöker er på i en nyproduktion så är de helt rätt. Vill man få till den riktigt gamla känslan så måla isåfall taket i den färg ni vill ha. Får en helt annan känsla kontra läckaf plåt.
Se till att plåtslagaren fixar en snygg skorsten åt dig också. Inte en färdig huv från nån kaminleverantör.
Skickar lite inspo 😊
Se till att plåtslagaren fixar en snygg skorsten åt dig också. Inte en färdig huv från nån kaminleverantör.
Skickar lite inspo 😊
Okej, det blir zinkmagnesium på bandtäckningen, och det känns toppen! Har även meddelat plåtslagaren att vi kör samma på ränndalar.
Men då kommer nästa fundering efter prat med bygghandeln - ska jag köra zink-magnesium eller tegelröd plåt på avluftnings- och ventilationshuvar?🤔 Tänker nog ZM om det finns att få tag i till mina pannor. Vad säger ni?😊
Men då kommer nästa fundering efter prat med bygghandeln - ska jag köra zink-magnesium eller tegelröd plåt på avluftnings- och ventilationshuvar?🤔 Tänker nog ZM om det finns att få tag i till mina pannor. Vad säger ni?😊
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Det är viktigt att koma ihåg att zinkmagnesium som alla andra rena metaller (utan färg) kan ha problem med kontakt med andra material som T.e.x Falu Rödfärg, Tryckimpregnerat trä, Kalk och papp är dom vanligaste folk får problem, med.
Bild från Råd om val av material och underhåll:
https://www.plannja.se/docs/default...al-och-underhall-2021-1.pdf?sfvrsn=b1293b85_7
Bild från Råd om val av material och underhåll:
https://www.plannja.se/docs/default...al-och-underhall-2021-1.pdf?sfvrsn=b1293b85_7