Nybygge i sekelskiftesstil - tänk röd stuga på landet. Faluröd fasad, ljusgrå knutar och guldockra fönster och dörrar.

Tvåkupigt lertegel på huset och Lindab Magestic (zinkmagnesium) på takavvattning, bleck och så vidare.

Huset har en farstu på 6 kvm och en punschveranda på 20 kvm, båda med kuverttak som ska bandtäckas.

Så till frågan - ska vi köra plåttaket i tegelrött eller zinkmagnesium? Vad tycker ni? 😊
 
Mitt råd är att åka omkring och titta på hus med liknande förutsättningar och se vad de valt, antingen fysiskt eller med Google Street View. Hemnet kan också vara ett bra ställe att hitta andra hus för inspiration.
 
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Lindabs Durafrost Ärg grön skulle vara snyggt. Obs att det är just durafrost då den har lite struktur.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att både rött och zinkmagnesium kan bli bra, men jag hade nog satsat på zinkmagnesium, som ju tar upp det grå i knutarna och känns mer "rått" än färdigmålad plåt.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
Zinkmagnesium blir väl mest likt vanl galvplåt vilket borde passa husstilen bra.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
G GalliMattias skrev:
Nybygge i sekelskiftesstil - tänk röd stuga på landet. Faluröd fasad, ljusgrå knutar och guldockra fönster och dörrar.

Tvåkupigt lertegel på huset och Lindab Magestic (zinkmagnesium) på takavvattning, bleck och så vidare.

Huset har en farstu på 6 kvm och en punschveranda på 20 kvm, båda med kuverttak som ska bandtäckas.

Så till frågan - ska vi köra plåttaket i tegelrött eller zinkmagnesium? Vad tycker ni? 😊
Du har inga bilder med de olika alternativen?
 
Zinkmagnesium - enhetlighet
 
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tänker att alla tak målades vid sekelskiftet. Svart, rött eller ärggrönt. Har svårt att tro att man lämnade tak omålade.

Mitt hus från 1919 i falurött var (och är) målat ärggrönt.
 
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har inga bilder med de olika alternativen?
Tyvärr inte…
 
Jag tycker absolut du ska köra på zinkmagnesium. Personligen älskar jag dom kombinationerna. Är det sekelskifte ni försöker er på i en nyproduktion så är de helt rätt. Vill man få till den riktigt gamla känslan så måla isåfall taket i den färg ni vill ha. Får en helt annan känsla kontra läckaf plåt.

Se till att plåtslagaren fixar en snygg skorsten åt dig också. Inte en färdig huv från nån kaminleverantör.

Skickar lite inspo 😊
 
  • Röd stuga med vita knutar, zinkmagnesiumtak och en snygg skorsten. Omgiven av grönska med ett flätat trästaket och en grusväg framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Zinkmagnesiumtak med en plåtskorsten under byggnation. Snö syns på taket och diverse verktyg ligger nära kanten. Skorstenens design är rektangulär med en böjd topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med svarta zinkmagnesiumtak, pågående renovering. Ny skorsten och stora dörrar i trä. Svart skåpbil parkerad framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med zinkmagnesiumtak, snötäckt skorsten och en veranda. Bilden visar exempel på tak- och skorstenarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Okej, det blir zinkmagnesium på bandtäckningen, och det känns toppen! Har även meddelat plåtslagaren att vi kör samma på ränndalar.

Men då kommer nästa fundering efter prat med bygghandeln - ska jag köra zink-magnesium eller tegelröd plåt på avluftnings- och ventilationshuvar?🤔 Tänker nog ZM om det finns att få tag i till mina pannor. Vad säger ni?😊
 
  • Tabell som visar effekter av kontakt mellan olika metaller och material, inklusive rostfritt stål, koppar, bly, aluminium, Aluzink/ZinkMagnesium, och zink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.