Hej

Är helt ny här så bli inte arg på mig nu bara:)

Vi har köpt en villa och bott där i ett halvår nu, den är byggd 82 och strömbrytarna var orginal så att säga. När vi målade om i ett rum så gick en brytare sönder vilket innebar att den fick bytas ut, enkelt trodde jag men jag får det inte att fungera. Det är en strömbrytare och en dimmer sida vid sida och dimmern bytte jag utan problem men när det kommer till brytaren...nope! Det är två bruna och två svarta sladdar som ska kopplas vilket ska bryta strömmen till en taklampa. Har köpt en vanlig strömbrytare men man får ju aldrig några guider till hur dessa kopplas. I den gamla brytaren var det två kabelfästen nere och två uppe varav i den ena hade två kablar tvinnats samman och tryckts in i samma kabelfäste(konstigt tyckte jag). I den nya finns det ju fyra kabelfästen uppe och två nere och jag har provat att koppla på några olika sätt för att testa men det fungerar inte helt enkelt. Snälla Snälla finns det någon därute som på ett enkelt sätt kan förklara hur dessa sladdar ska kopplas så att man får lite lyse i rummet.
 
Det brukar vara en symbol som visar mellan vilka anslutningar som brytaren går alternativt symboler. De andra anslutningarna kan vara för skarvning. L1 skall vara fas in, och sen kan det vara en pil för där tändtråd skall anslutas.

Om du har en trappbrytare så växlar den mellan utgångarna, blir alltså två pilar ut på brytaren.

Är det en trappkoppling så är det normalt med två trådar ut. Man kan alltså släcka och tända från två olika platser.

Från den korta beskrivningen skull jag gissa att de två ihoptvinnade är fas, och att den leds vidare ngn stans (dimmern?). Skall alltså kopplas på L1 ihoptvinnade.
Dom två trådarna ut tyder på en trappkoppling, och då måste du ha en brytare med trappgunktion, och en kabel på varje utgång.
 
Försök att beskriva lite mera. Dimmern, styr den en lampa och brytaren styr en annan lampa? Finns det fler brytare i rummet som styr lampan (trappkopplat)? Den gamla brytaren hade bara en knapp?
 
Det finns en brytare till i rummet som styr samma taklampa dvs den är trappkopplad som det verkar heta, min brytare är en 1-pol. den gamla brytaren hade bara en knapp. Det är bara en taklampa som båda brytarna styr, dimmern i sig är kopplad till ett vägguttag där en fläkt till kaminen sitter kopplad till dvs syftet med dimmern har varit att styra fläktens styrka.
 
Vän av ordning vill bara poängtera att detta jobbet är inget du får göra själv.

(byte av befintliga brytare och dimmers får endast göra av de som har nödvändig kännedom)
 
Känner ungefär samma sak, nu får en elektriker ta över men vet någon ungefär vad en sådan skulle ta för ett sådant jobb, misstänker att det tar dem typ en kvart men de har ju alltid som alla en startavgift.
 
De kommer att debitera minst en timme (oavsett om det tar 5 sekunder att göra). Sedan får du räkna med att de debiterar reseersättning och eventuellt material på det (om de t.ex. behöver byta ut något).

Problemet brukar vara att få hem elektriker för så små jobb.
 
theseraphim skrev:
Det finns en brytare till i rummet som styr samma taklampa dvs den är trappkopplad som det verkar heta, min brytare är en 1-pol. den gamla brytaren hade bara en knapp. Det är bara en taklampa som båda brytarna styr, dimmern i sig är kopplad till ett vägguttag där en fläkt till kaminen sitter kopplad till dvs syftet med dimmern har varit att styra fläktens styrka.
Då är det så att på din nya brytare har du troligen en ansutning märkt L, eller ev. pil innåt. Där sätter du de ihoptvinnade trådarna, Om den nya brytaren har två "hål" eller platser i klämman för anslutning så sätt de två i var sin istället fr ihoptvinningen.

Sedan har dne nya brytaren troligen 2 ansltningar märkta med pil ut, där sätter du de båda övriga trådarna.

Så länge du inte pillar med skyddsjord (gulgrön) så kan det inte bli farligt även om du skulle koppla fel (i det här fallet).

Jag blir lite betänksam över den där dimmern som driver fläkten, det finns speciella varvtalsregulatorer för fläktar som ser ut som en dimmer. En dimmer är inte lämplig för motorstyrning, men det kanske går om det är en klen motor, jag är osäker.
 
mikael_thn skrev:
Vän av ordning vill bara poängtera att detta jobbet är inget du får göra själv.

(byte av befintliga brytare och dimmers får endast göra av de som har nödvändig kännedom)
Det kanske är "nödvändig kännedom" som trådskaparen skaffar sig genom att fråga här. Lyckas han nå upp till den kunskapsnivån genom svar här i tråden så vips så får han byta den själv :)
 
Lägg hit en bild med foto på baksidan av brytaren så kan vi beskriva exakt hur du skall koppla. OBS, det behövs alltså en brytare med trappfunktion.
 
Är det samma typ av brytare du försöker byta till? Jag hänger inte riktigt med vad det satt för nåt innan. Om där satt en trappbrytare så måste du byta till en ny trappbrytare, annars funkar det inte.

Men som sagt, kan du lägga upp foton, helst både på den gamla och den nya brytaren, så blir det lättare att se. Det ska säkert gå att få ordning på det.
 
eviljava skrev:
De kommer att debitera minst en timme (oavsett om det tar 5 sekunder att göra). Sedan får du räkna med att de debiterar reseersättning och eventuellt material på det (om de t.ex. behöver byta ut något).
...och kostnad för servicebilen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.