Hej

Har läst diverse trådar om injustering av såväl fjärrvärmeväxlare som golvvärmesystem. Principerna tror jag att jag har (hyffsat) klart för mig, åtminstone i den mån att jag vet vart jag söker mig vidare.

Men, jag står rätt frågande inför mitt system. Är det någon vänlig själ som kan tala om vad komponenterna på bilden är så jag vet vad som rattar vad, tusen tack.

Mina egna, okvalificerade gissningar:


1. Hastighet på shunten. Ju högre denna är desto större blir flödet (liter/sekund) i slingorna.
2. Reglaget styr hur mycket av returflödet som ska tillbaka in i shunten.
3. Något med strömstyrkan, rör ej.
4. Temp returflöde.
5. Temp på det "blandade" vattnet, dvs temp på utgående i slingorna.
6. Reglaget styr hur flödet på inkommande vatten från fjärrvärmeväxlaren.

Tusen tusen tack på förhand!
 
  • Golvvärmesystem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inget bra på golvvärme men 1:an har du rätt på !
3:an är en avluftningsskruv. Den kan man även lossa om pumpen stått stilla länge och kärvat ihop. Med hjälp av en mejsel i hålet kan du vrida igång pumpmotorn.
 
Jag är nog lika rudis som dig på det här. Men jag funderar över om det verkligen är en automatiskt shunt? Shunten borde ju styra framledning och blandning av returvatten med automatik. Nu ser det mest ut som om det bara är en cirkpump samt manuella ventiler.

Sker styrningen av systemet av en ute/innegivare till fjärrvärmen, så kan det ju kanske räcka med att "strypa in" shuntnivån med ratt 2.

Har du några problem med systemet, eller vill du bara förstå det?
 
Både 2 o 6 ser ut som blandningsventiler, dvs något som ger en konstant temp
 
Tack! Jag frågar ffa för att förstå. Det är ett nytt system och vi har aldrig riktigt lyckats ställa in det, utan på måfå vridit lite här och där och sedan har nog rumstermostaterna fixat resten.

Som det är nu har jag nr 2 på max och justerat in 6:an så nr 5 visar ca 40 grader. Pumphastigheten (nr 1) har jag satt på mitten, fanns en liten punkt där så jag utgick från att det är normalläge.

Skulle vilja komma kunna följa de fina inlägg jag läst här i andra trådar om hur man justerar in alla slingor, men för att komma dit behöver jag väl först se till att 1:an, 2:an och 6:an är "rätt" inställda. Vart hade ni börjat?

Jag har övervägt ringa VVS-fiman och be dem komma hit och förklara, men tänkte ge det själv ett försök först, dvs fråga experterna här. Tack för ert engagemang!
 
Ett steg fram och två tillbaka....

Visade sig efter lite googlande att jag har en "LK VS2-2,5"-shuntgrupp. Jag antar att jag borde haft någon slags manual till denna, och om så kanske lite färre frågor om vad som är vad :)

I beskrivningen på Rinkabyrör står att den innehåller en massa intelligens. På LK:s sida finns irriterande dåligt med info om man inte bara är intresserad av broschyrer. Där står iaf att man ska köra igång sitt system med injusteringar enligt instruktioner och protokoll. Så är inte gjort här kan jag ju säga, så bra att jag fick tummen ur och började fundera över detta. Tror jag ska kontakta LK för att få de instruktioner mm som jag behöver, om någon annan har fler bra inspel enligt Matss mfl ovan så tar jag tacksamt emot dessa.
 
MickeD skrev:
Hej

Har läst diverse trådar om injustering av såväl fjärrvärmeväxlare som golvvärmesystem. Principerna tror jag att jag har (hyffsat) klart för mig, åtminstone i den mån att jag vet vart jag söker mig vidare.

Men, jag står rätt frågande inför mitt system. Är det någon vänlig själ som kan tala om vad komponenterna på bilden är så jag vet vad som rattar vad, tusen tack.

Mina egna, okvalificerade gissningar:


1. Hastighet på shunten. Ju högre denna är desto större blir flödet (liter/sekund) i slingorna.
2. Reglaget styr hur mycket av returflödet som ska tillbaka in i shunten.
3. Något med strömstyrkan, rör ej.
4. Temp returflöde.
5. Temp på det "blandade" vattnet, dvs temp på utgående i slingorna.
6. Reglaget styr hur flödet på inkommande vatten från fjärrvärmeväxlaren.

Tusen tusen tack på förhand!
Jag skulle tänka mig följande på dina punkter:

1. Hastighet (kapacitet) på cirkulationspumpen som driver flödet i slingorna.
2. En termisk ventil för blandning, alltså den egentliga "shunten", här ställer du önskad temp för GV.
3. Som nämnts ovan en avluftning, kontrollpunkt för pumpen, bakre änden av axeln innanför.
4. Termometer retur från slingor.
5. Termometer tillopp slingor.
6. Termisk ventil för begränsning av maxtemperatur för GV, stryper om inkommande ligger för högt.

För punkt 1 kan du nog börja med den i medelläge och om du sen vid injustering behöver det öka eller minska pumpkapaciteten.
Ventilen i pkt 6 kan du nog låta vara i närheten av 3/4 -> max på inställningen och justera önskad temp för slingorna enbart med ventilen pkt 2.
 
Jag har en likadan shunt, det mesta stämmer utom nr 2 och nr 6

Nr 2 är maxtemp begränsare ställbar från 30 till 65 grader (har min på 5, tror det är 50 grader)

Nr 6 är en styrventil för att ställa in framledningstemp (strypventil)
 
Tack så jättemycket!! Men varför behöver jag 6:an om jag har 2:an, eller vice versa, jag förstår inte riktigt skillnaden, blir effekten annorlunda om jag ökar på den ena istället för den andra?
 
Ventilen vid pkt 2 är den som har reglerfunktion dvs den stryper om inställd temp överskrids, den vid pkt 6 är en helt manuell strypventil som kan användas för inställning av max primärflöde in mot denna shuntkoppling.
Du kan alltså använda pkt 2 som en maxbegränsare eller som inställning för konstant temp i slingorna om du vill ha det så.

Om du har andra förbrukare som radiatorer behöver de kanske högre temp och då begränsar pkt 2 så att inte GV blir för varm. Kör du via någon kompenserad kurva på fjärrvärmen kan du ställa den så att du får bättre gångtider på GV utan att termostaterna stänger slingor.

Ventil pkt 6 kan du därför närmast strunta i, se bara till att den är så öppen att tillräcklig maxeffekt kan nås, pkt 2 använder du antingen som maxbegränsare eller inställning av önskad temp beroende på hur du reglerar framtemp i övriga delar.
 
Enkelt kan man säga att ventil nr 6 har ingen max begränsning, den sänker bara tempen en viss procent.
Om tex golvvärmeshunten sitter på en radiatorkrets med motorshunt kommer även tempen i slingorna att variera men vara lägre än i radiatorkretsen (hur mycke lägre beror på inställningen)
Ventil nr 2 gör däremot ingenting så länge tempen inte går över inställt värde.
 
Tack för fantastiska förklaringar, nu förstår tom jag och vet vart jag ska börja. Jag sätter 6:an på ca 2/3 som ingångsvärde och så rattar jag 2:an tills tillflödestempen ligger runt 40 grader. Efter det kan jag börja mäta in de olika slingorna och göra grovjusteringen (med termostaterna på max), slutligen får jag ta tag i fjärrvärmeväxlaren och lära mig denna och justera själva kurvan där, om det skulle visa sig att värmen inte hänger med temperaturväxlingarna.

Tusen tusen tack för allas er hjälpsamhet!
 
Japp !

Om du gör så använder du maxbegränsaren för att hålla konstant temperatur, vilket säkert funkar
bra om man vill ha det så.

Själv har jag det precis tvärtom. Maxbegränsaren på ca 50 gr.
Sedan justerar jag styrventilen (nr 6) så att jag har ca 40 gr när det är kallt ute. eftersom jag har utetempkompenserad framledning till radiatorerna så sänks tempen även i slingorna när det blir varmare ute, dock inte lika mycket som i radiatorkretsen.

Funkar perfekt för mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.