Hej

Vi har köpt ett hus. Och en av de bärande väggarna har de tagit ner. Och avlastat med två ihop spikade 45x220. Vilket har gjort att övervåningen har satt sig med 3-4cm.

Huset är byggt 1920. Så det har stått länge. Nu vill vi bygga om utrymmet till ett kök och vill rätta till felet och lägga in en I-balk eller limträbalk för bära av. Men då vill jag trycka upp övergången något. För att lägga in den nya balken. Jag funderar på att sakta pumpa upp mellanbjälklaget med en domkraft och sedan lägga in I-balken. Vad bör jag tänka på?

Eller finns det något annat jag kan göra?

Bilden visar öppningen i den bärande väggen.
På bifogad ritning kan man se hur huset såg ut när det byggdes. Rött visar väggen som är öppnad. Blått visar vart det står en ny vägg på övervåningen som satt sig.

Mvh Henrik
 
  • Arkitektritningar av ett hus med planlösningar och sektion, markerade områden, skala och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust vardagsrum med träbord, stolar, soffa, tv och kristallkronor. Modern och traditionell inredningsblandning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Hus från den tiden kan vara byggda lite hur som helst så det är bäst att du anlitar en byggkonstruktör som kan kolla hur det ser ut i verkligheten och hur problemet bäst ska åtgärdas samt kan räkna ut vilka dimensioner som balken och pelarna ska ha så att du får bra underlag till bygganmälan.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.