Hej bästa forum!
Försökt läsa på i olika trådar men inte blivit helt klok på vad jag har framför mig i köket.
Bakgrund:
Hus från 1991 men med en hemrenoverare som bott innan mig. Köket kanske 10år gammalt. En glaskeramikhäll (IKEA 230V) sitter monterad i bänkskiva och sen till ett perilexuttag. Den har 3 stift och handskrivna markeringar på både uttag, kontakt och kopplingsschema. Bifogar bilder. Ugnen inbyggd i annan del av köket.
Problem:
Jag har en kombinerad spis/ugn (glaskeramikhäll resp. varmluftsugn) som jag hellre vill använda. Den anger ”only oven 2.3 kW” men även 10.0 kW. Jag saknar el/teknisk utbildning (vilket ni nog redan gissat) men tänker att uttaget jag ser är 3-fas.
Jag testar min spis/ugn. Plattorna och digitalklocka funkar. Men röd och orange lampa lyser på ”panelen” inte och ugnen går inte igång överhuvudtaget.
Frågor:
1) vad är det för uttag som hemmafixaren satt?
2) är det pga uttaget/faser/nolla som ugnen inte funkar?
3) har jag pajat något när jag testade att koppla in/slå på den andra spisen?
Tack för all hjälp jag kan få!
Försökt läsa på i olika trådar men inte blivit helt klok på vad jag har framför mig i köket.
Bakgrund:
Hus från 1991 men med en hemrenoverare som bott innan mig. Köket kanske 10år gammalt. En glaskeramikhäll (IKEA 230V) sitter monterad i bänkskiva och sen till ett perilexuttag. Den har 3 stift och handskrivna markeringar på både uttag, kontakt och kopplingsschema. Bifogar bilder. Ugnen inbyggd i annan del av köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Problem:
Jag har en kombinerad spis/ugn (glaskeramikhäll resp. varmluftsugn) som jag hellre vill använda. Den anger ”only oven 2.3 kW” men även 10.0 kW. Jag saknar el/teknisk utbildning (vilket ni nog redan gissat) men tänker att uttaget jag ser är 3-fas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag testar min spis/ugn. Plattorna och digitalklocka funkar. Men röd och orange lampa lyser på ”panelen” inte och ugnen går inte igång överhuvudtaget.
Frågor:
1) vad är det för uttag som hemmafixaren satt?
2) är det pga uttaget/faser/nolla som ugnen inte funkar?
3) har jag pajat något när jag testade att koppla in/slå på den andra spisen?
Tack för all hjälp jag kan få!
Ser lite lustigt ut med märkningen på första fotot , kan vara helt fel kopplat i uttaget, blir till at öppna och se hur det är, så inte noll och jord har hamnat helt fel. Kan du inget om el så är det bara en elektriker som kan utröna vad som är fel. Koppla inte in något förän en med kunskap har kollat in allt.
Bästa svaret
Spishällen behöver bara två faser. Det fattas ett fasstift i stickproppen vilket är helt ok. Det kan vara så att det också fattas en fas i uttaget. Spisarna brukar vara uppbyggda så att en fas går till hällens högra plattor, en fas till hällens vänstra plattor och en fas till ugnen. Så om en fas fattas i uttaget kan det bli ugnen eller två plattor som inte fungerar. Om det skulle vara felet så är det ingenting som går sönder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 509 inlägg
Obs att uttaget är monterat upp och ned. Det verkar ju vara rätt kopplat i alla fall men ev saknas ström till "p3" i uttaget.
Tack snälla ni! Drar slutsatsen att P3 saknas i uttaget (japp, monterad uppochner…sannolikt för att slippa vrida kontakten) och att spisen bör vara hel. Inget som small eller säkringar som gick heller när jag prövade koppla in. Jag kommer inte pilla på något av det ytterligare förrän jag är i sällskap av elektriker😅