Kan någon snälla förklara för mig hur den här grejen fungerar och hur jag ska snurra på rattarna?
Vill man att grön lysdiod ska lysa?
När vi skulle starta igång värmen till elementen nu så blev de så väääldigt varma. Och innertemperaturen gick från 18 grader till 25 grader på några timmar.
Så varmt vill vi givetvis inte ha det. Så jag flyttade ratten för kurvlutningen från 3 till 1,5. Och parallellförskjutningen stod innan på 0, och jag fick snurra den till +18 för att grön lampa skulle lysa. Innan lös lampan till vänster (-) rött.
Hoppas någon kan förklara, gärna på bebisnivå, vad denna pryl är för något, hur den fungerar och hur jag ska få det hela att fungera som det ska!
När vi skulle starta igång värmen till elementen nu så blev de så väääldigt varma. Och innertemperaturen gick från 18 grader till 25 grader på några timmar.
Så varmt vill vi givetvis inte ha det. Så jag flyttade ratten för kurvlutningen från 3 till 1,5. Och parallellförskjutningen stod innan på 0, och jag fick snurra den till +18 för att grön lampa skulle lysa. Innan lös lampan till vänster (-) rött.
Hoppas någon kan förklara, gärna på bebisnivå, vad denna pryl är för något, hur den fungerar och hur jag ska få det hela att fungera som det ska!
Prova med kurvlutning 3 och parallellförskjutning 0 och se om det blir lagom varmt i huset! Om det är milt väder ute och det är för kallt inne så ökar man parallellförskjutningen ett steg åt gången och vice versa. Om det är riktigt kallt ute och det är för kallt inne så kan man öka kurvlutningen ett halvt steg i taget och vice versa. Vänta minst ett dygn mellan ändringarna.
Här finns en manual, skiljer sig lite på att det inte finns ett ur, men i övrigt lika inställningar. Din svarta nertill ska stå på sol och då är uret inte med. det används bara när det ska vara nattsänkningL Linneaaaaa skrev:Kan någon snälla förklara för mig hur den här grejen fungerar och hur jag ska snurra på rattarna?
https://docplayer.se/10378404-Evr-v...a-tillbehor-teknisk-data.html#google_vignette
Edit Lysdioderna + och - är för att sen är den öppnarstänger shunten och den gröna visar att ny är det rätt temp ut
Jag har läst dessa och förstår ingenting. Det handlar mest om installation och att kurvlutningen ska stå på 3 och parallellförskjutningen på 0. Men när vi hade den inställd så så fick vi 25 grader på några timmar. Röd lampa (-) lös hela tiden. Väntade ett dygn och drog ner kurvlutningen till 1,5 och fick flytta parallellförskjutningen till +18 för att grön lampa skulle lysa.J jonaserik skrev:
Så man vill att grön lampa ska lysa? Eller är det ok om + - lyser?J jonaserik skrev:Här finns en manual, skiljer sig lite på att det inte finns ett ur, men i övrigt lika inställningar. Din svarta nertill ska stå på sol och då är uret inte med. det används bara när det ska vara nattsänkning
[länk]
Edit Lysdioderna + och - är för att sen är den öppnarstänger shunten och den gröna visar att ny är det rätt temp ut
När vi hade 3 och 0 så fick vi supervarmt på några få timmar. Väntade ett dygn och vred ner kurvlutningen till 1,5 och då fick jag vrida parallellförakjutningen till +18 för att grön lampa skulle lysa.J Josth skrev:Prova med kurvlutning 3 och parallellförskjutning 0 och se om det blir lagom varmt i huset! Om det är milt väder ute och det är för kallt inne så ökar man parallellförskjutningen ett steg åt gången och vice versa. Om det är riktigt kallt ute och det är för kallt inne så kan man öka kurvlutningen ett halvt steg i taget och vice versa. Vänta minst ett dygn mellan ändringarna.
Är det bra/dåligt med parallellförskjutningen? Spelar det någon roll vilken lampa som lyser?
OK ddå är jag med. Grafen som synns på lådan, är för att ställa in den s.k kurvan, som är den högra ratten. Om du tiitar på nedre skalan som är för en utetemp och går från noll och rakt upp, så blir det skärningspunkt vid ca 40 C som är skalan på vänster sida. Följer du linjen vidare upp till höger så ser markering från 1 till 8, då ska högra stå på 3 , kurvan klar, nästa steg är att ställa mittenratten på noll och vänta ett dygn. Är det för varmt i huset så ställs den ner med tex - 2 så minskar vattentemperatuten på värmevattnet ut till huset och tempen sjunker, tvärtom om det blir för svalt så blir det + 2 i stället.
Det vänstra vredet är bara för att nattsänka och då kan man ställa ner tex - 5 om man åker bort kanske en vecka och då ska pinnen nertill ställas på måne. Det komer då att vara lite svalare i huset vid hemkomst. Hänger du med.
Det vänstra vredet är bara för att nattsänka och då kan man ställa ner tex - 5 om man åker bort kanske en vecka och då ska pinnen nertill ställas på måne. Det komer då att vara lite svalare i huset vid hemkomst. Hänger du med.
+ och - minus blinkar när shuntmotorn aktuveras. Grön då är den nöjd.L Linneaaaaa skrev:
Som jag skrev ställ på 3 och mitten på noll, kolla hur + och - lyser, vrider du till minus 18 sä kommer - minus att lysa och det blir kallt i huset, tvärtom tiil + 18 så kommer + att lysa. Om ställer om mitten är finjustering sakta så kommer ett läge där grön tänds, då är finjusteringen för just den tempen ut.L Linneaaaaa skrev:
Som en tummregel i normala hus, så ca 42 C ut i huset vid 0 C ute och vanliga element.