Hej!
Har öppnat upp strömbrytaren och ser en koppling med följande 3 kablar. Kan inte förstå kopplingen alls.. är de svarta fas medan den vita är någon trappkoppling vidare? Endast 1 av de svarta som varnar för ström när jag testar..någon som förstår och kan förklara?
Har öppnat upp strömbrytaren och ser en koppling med följande 3 kablar. Kan inte förstå kopplingen alls.. är de svarta fas medan den vita är någon trappkoppling vidare? Endast 1 av de svarta som varnar för ström när jag testar..någon som förstår och kan förklara?
Säkert är den ena svarta fas och den andra går kanske till ett vägguttag nedanför, verkar så då den blå ( normalt nolla ) är skarvad i dosan. Den vita kan vara en tändtråd till en lampa.
Det är en pil ut för en svart, är det lika för den andra svarta.
Det är en pil ut för en svart, är det lika för den andra svarta.
Det verkar väldigt rimligt! Tusen tack!J jonaserik skrev:
Hur skulle en sådan koppling kunna se ut i en liknande dosa.. gärna med en kort kommentar varför då jag själv vill lära mig att förstå😊
Bästa svaret
Det ären trapp som du visar och numera finns det knapp några enpoliga, utan det är trapp som säljs, dom kan kopplas som enpolig eller trapp. Om det är som tanken med din gammla, så är L samma som dom svarta ligger på, den vita kan kopplas en av pilarna ut. Det som kan hända är att brytaren tänder nedåt, antingen snurrar man brytaren 180 grader eller flyttar till den andra pilen för få funktion att tända uppåt. Det sistnämnda är TJA som en liten regel i installationer men inget tvång, bara det blir lika i hela fastigheten
Tusen tack för hjälpen!J jonaserik skrev:Det ären trapp som du visar och numera finns det knapp några enpoliga, utan det är trapp som säljs, dom kan kopplas som enpolig eller trapp. Om det är som tanken med din gammla, så är L samma som dom svarta ligger på, den vita kan kopplas en av pilarna ut. Det som kan hända är att brytaren tänder nedåt, antingen snurrar man brytaren 180 grader eller flyttar till den andra pilen för få funktion att tända uppåt. Det sistnämnda är TJA som en liten regel i installationer men inget tvång, bara det blir lika i hela fastigheten
Klicka här för att svara