Hej! Har tidigare varit inne på att köra 12+195+70 , men nu när jag sitter och ska rita mina konstruktionsritningar känns köldbryggorna genom reglarna markanta när man sätter den horisontella sekundärregeln.
Speciellt i syll och hammarband.

Så nu går jag i funderingar kring att bygga 12+170+Horisontella 45+Vertikal 45. Ni förstår hur jag menar!

Mina frågor är:
- Kan man med fördel sätta småklossar nere vid syll, samt uppe vid hammarbandet, när man sätter det horisontella lagret? För att få dit lite isolering.
Alltså småklossar istället för långa reglar vid syll och hb. Hoppas ni förstår hur jag menar. Dessa täcks sedan i det vertikala installationsskiktet med lång regel.

- Är inte isolering som täcker regelstommen kring fönster och dylikt ganska lindrigt förbättrande? Då det mesta av regeln redan exponeras vid salning etc?

- Eller hur ska jag göra? Sätta horisontella lagret sist?

vägg:
panel lockläktspanel
34x70 spikregel+15mm luftläkt

12mm träfiber vindskiva
170mm stomme
45mm horisontell
Ångbroms
45mm vertikal
Osb
Gips

Redigerat:
Hej! Kan du inte köra en 50mm fasadskiva typ västkust utvändigt istället för två varv med reglar på insidan? Och ska du ha osb+gips så kan du lyfta nedersta regeln på det horisontella varvet och sänka den översta med 45mm så får du isolering vid både syll och hammarband.

S Snickarkirre skrev:
Hej! Kan du inte köra en 50mm fasadskiva typ västkust utvändigt istället för två varv med reglar på insidan? Och ska du ha osb+gips så kan du lyfta nedersta regeln på det horisontella varvet och sänka den översta med 45mm så får du isolering vid både syll och hammarband.
Tack för svar! Kör med genomgående träfiberisolering och vill gärna hålla mig till det även i ytskiktet. Har funderat på att köra 19 eller 25mm träfiberplatta ytterst.
Kommer även att ha lite fotbrädor, liggande brädor och lockläktspanel. Kändes bättre när det var lite mer homogent. Samt lättare för eventuellt framtida underhåll mm.

Vad tror du om resonemanget?

Om jag drar upp resp ner det horisontella skiktet, hur lägger man då det vertikala skiktet?

Tack

Jag satte en 25 mm träfiberskiva utan på stomme när jag bygde mitt hus. Stommen köpte jag från masonit beams. 300 mm lättbalk. Allt färdigkapat och i stort sett helt utan köldbrygga. Hela rasket isolerades med cellulosa som blåstes.

Var rätt prisvärt då, och det var innan priserna drog iväg på trä.

N nybyggarn3 skrev:
Jag satte en 25 mm träfiberskiva utan på stomme när jag bygde mitt hus. Stommen köpte jag från masonit beams. 300 mm lättbalk. Allt färdigkapat och i stort sett helt utan köldbrygga. Hela rasket isolerades med cellulosa som blåstes.

Var rätt prisvärt då, och det var innan priserna drog iväg på trä.
Ja 25mm kanske kan vara aktuellt. Kändes det som spikregel med mera satt ordenligt? Har bara känt på 12mm den känns inte särskilt hård.

Intressant produkt, verkligen! Kikade på dessa förut, och är säkert helt okej! Ställer mig dock tveksam till hållbarhet och livslängd, säkert helt obefogat.
Vad använder man som syll/hammarband? Hur gör man en bärlina?

Får man fråga vad du pröjsade, per meter?

Jag har varit på flera byggen där vi satt en hård 60 mm spontad träfiberskiva utanpå regelstommen vilket jag tycker har funkat bra. På skivan skruvar man en 34x70 läkt in i stommen som panelen spikas på.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Jaha okej träfiberisolering har jag noll erfarenhet av så kan inte uttala mig om det tyvärr. Av ren nyfikenhet undrar jag är det enbart av miljöskäl man kör med träfiberisolering eller finns det andra fördelar gentemot glas/stenull?

W Wallawhoa skrev:
Ja 25mm kanske kan vara aktuellt. Kändes det som spikregel med mera satt ordenligt? Har bara känt på 12mm den känns inte särskilt hård.

Intressant produkt, verkligen! Kikade på dessa förut, och är säkert helt okej! Ställer mig dock tveksam till hållbarhet och livslängd, säkert helt obefogat.
Vad använder man som syll/hammarband? Hur gör man en bärlina?

Får man fråga vad du pröjsade, per meter?
Det kändes väldigt bra med skivan. Gick fint att tejpa mellan skiva och fönster-/dörrkarm för att få det riktigt tätt. Jag hade några spillbitar som blev liggandes ute ca 6 månader och de såg nästan ut som nya varje gång de hade torkat.

Helt obefogat enligt mej. Lättbalk används ju där vanligt virke blir för klent, som alternativ till limmträ. Varför hållbarhet skulle vara ett problem har jag svårt att se. Kanske om limmet skulle ge sig men då har man mycket andra problem. Just styrkan och länden är en fördel även i stommen. Mitt hus är delvis rätt högt, i fulla tvåplan. Det reste vi utan skarv på väggen, med upp till 8 meter långa reglar.

Jag köpte hela stommen, inklusive konstruktionsritning. Betalade totalt 80 tkr +moms och då ingick allt limmträ (avväxlingar) och mellanbjälklag. Dock inte takstolar. Jag skickade bara dit en arkitektritning så fixade de resten.

Både syll och hammarband är av lättbalk och rymmde isolering

S Snickarkirre skrev:
Jaha okej träfiberisolering har jag noll erfarenhet av så kan inte uttala mig om det tyvärr. Av ren nyfikenhet undrar jag är det enbart av miljöskäl man kör med träfiberisolering eller finns det andra fördelar gentemot glas/stenull?
För mig är det främst p.g.a. träets egenskaper att absorbera och transportera fukt. Sen blir hela väggen fantastiskt tät när man blåser den med cellulosa. Vi inspekterade hela huset med värmekamera under provtrykningen och proffset som var här var väldigt imponerad över hur jämn isoleringen var.

Ytterligare en fördel är tyngden. Isoleringen packas hårt vilket ger en väldigt tyng vägg. Blir fantastiskt tyst och jämnar ut temperaturen på ett otroligt bra sätt.

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
För mig är det främst p.g.a. träets egenskaper att absorbera och transportera fukt. Sen blir hela väggen fantastiskt tät när man blåser den med cellulosa. Vi inspekterade hela huset med värmekamera under provtrykningen och proffset som var här var väldigt imponerad över hur jämn isoleringen var.

Ytterligare en fördel är tyngden. Isoleringen packas hårt vilket ger en väldigt tyng vägg. Blir fantastiskt tyst och jämnar ut temperaturen på ett otroligt bra sätt.
Okej intressant att veta! Har som sagt ingen koll på de där så de e alltid bra med lite mer visdom (y)

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
A anojak skrev:
Jag har varit på flera byggen där vi satt en hård 60 mm spontad träfiberskiva utanpå regelstommen vilket jag tycker har funkat bra. På skivan skruvar man en 34x70 läkt in i stommen som panelen spikas på.
A anojak skrev:
Ja det är absolut en intressant skiva, jag vet att hållbaraträhus körde med denna förut, men kör numera med hunton. Vet ej anledning.
Funkar säkert kanon , men vågar mig inte på denna.
Antar du syftar på woodycell

S Snickarkirre skrev:
Okej intressant att veta! Har som sagt ingen koll på de där så de e alltid bra med lite mer visdom (y)
Det är delvis av miljöskäl, samt att konstruktionen är mer förlåtande. I övrigt tror jag inte det är någon skillnad

N nybyggarn3 skrev:

Tror också det kan vara en kanon konstruktion, förstår att bärighet mm blir optimalt. Säkert mycket dyrare idag, med borde vara marginella material konstnader för producenten. Kan man räkna med att limningen är permanent, och inte kan gå isär? På 100år?

Detta är mitt första bygge för permanent boende, vågar mig inte på något nytt denna gång. Men som sagt väldigt intressant produkt i många hänseenden.

Jag funderar på att köra 25+195+70 horisontell+råspont eller 15mm osb+gips.

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
W Wallawhoa skrev:
Det är delvis av miljöskäl, samt att konstruktionen är mer förlåtande. I övrigt tror jag inte det är någon skillnad

Tror också det kan vara en kanon konstruktion, förstår att bärighet mm blir optimalt. Säkert mycket dyrare idag, med borde vara marginella material konstnader för producenten. Kan man räkna med att limningen är permanent, och inte kan gå isär? På 100år?

Detta är mitt första bygge för permanent boende, vågar mig inte på något nytt denna gång. Men som sagt väldigt intressant produkt i många hänseenden.

Jag funderar på att köra 25+195+70 horisontell+råspont eller 15mm osb+gips.
Att limmade trämaterail håller får vi hålla tummarna för. Annars kommer det att falla kåkar som korthus när allt limträ ger sig.

Det blir säkert också bra. Lite fegt kan jag tycka;)

• Gilla
Skittele
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Är det ett vanligt knep att dra upp regeln ovanför syll resp nedanför hammarbandet? Hittar ingenstans där man gör så. Varför?

Om jag kör 25+170+45+45

Ska jag köra första liggande eller stående?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.