Jag har åkt på ett toalettbekymmer som jag inte blir klok på , vi renoverade en liten toalett här hemma ( finns en toalett och tvättställ i rummet ) lade in ett nytt golv på plastmattan som redan låg i rummet , men när jag ställer tillbaka toaletten på avloppet så blir det så lite vatten kvar i vattenlåset vid spolning på toaletten . Har kollat på flottörventilen och provat men ingen skillnad . Det var inget problem innan utan det började när jag lyfta tillbaka toaletten , har kollat och det läcker inte ut vatten någonstans. Blir inte klok på vad det skulle kunna vara ?

Krilleman
R Robnys skrev:
men när jag ställer tillbaka toaletten på avloppet så blir det så lite vatten kvar i vattenlåset vid spolning på toaletten
Varmt välkommen till forumet på byggashus.se @Robnys

Jag antar att du inte menar i kröken på toaletten?

Men vilket vattenlås syftar du på då?!

Kan du lägga upp en bild på problemet?

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Varmt välkommen till forumet på byggashus.se @Robnys

Jag antar att du inte menar i kröken på toaletten?

Men vilket vattenlås syftar du på då?!

Kan du lägga upp en bild på problemet?
Jooo alltså i botten på toaletten vid spolning så ser man att vattnet rinner sakta bort och så blir det bara jättelite vatten kvar i ”skålen” inget problem innan renoveringen, ska försöka lösa en vettig bild .

Vad händer om du fyller på med en kanna eller hink eller något? Kan du fylla upp vattenlås och ”skål” då?

S0MMER S0MMER skrev:
Vad händer om du fyller på med en kanna eller hink eller något? Kan du fylla upp vattenlås och ”skål” då?
Det blir lite bättre , men inte helt bra ändå . Det kanske hamnar i någon konstig ”vinkel” eller hur man ska säga så vattnet rinner ner i avloppet istället . Men har kört med vattenpass och kollat men kanske får prova lite mer

R Robnys skrev:
Det blir lite bättre , men inte helt bra ändå . Det kanske hamnar i någon konstig ”vinkel” eller hur man ska säga så vattnet rinner ner i avloppet istället . Men har kört med vattenpass och kollat men kanske får prova lite mer
Vore som sagt toppen med lite bilder. 👍🏻

Jag tänker att det har med avluftningen att göra, tidigare kanske anslutningen mot golvet inte var helt tät så det kunde luftas den vägen.
Hur ser luftstammen ut? Något som kan vara tätt?

M mattiasborger skrev:
Jag tänker att det har med avluftningen att göra, tidigare kanske anslutningen mot golvet inte var helt tät så det kunde luftas den vägen.
Hur ser luftstammen ut? Något som kan vara tätt?
Det är något jag med funderar på , eftersom dom som monterat toaletten innan inte använt någon stos eller manschett mot avloppet så det var absolut inte helt tätt innan , det använde jag nu innan jag ställde tillbaka toaletten . Vet att det stora badrummet har avluftning upp genom taket och där är det inga problem , men dom är kanske inte ens sammankopplade, det här är bara en liten toalett. Läste lite om vakuumventil om det kanske är något som skulle hjälpa ?

Krilleman
Ja det låter ju verkligen som ett avluftningsproblem att vattnet i S-kröken sugs bort.

En vakuumventil kan hjälpa men frågan blir ju då var du tänkt montera den?

Krilleman
Enklast möjliga är ju på tvättstället som brukar sitta bredvid...

Men det kanske inte finns n¨got sådant i detta fallet?

jo det finns ett tvättställ bredvid

M mattiasborger skrev:
En vakuumventil kan hjälpa men frågan blir ju då var du tänkt montera den?
Fungerar det inte att försöka i tvättstället bredvid ?

• Gilla
mattiasborger
  • Laddar…
Krilleman
R Robnys skrev:
jo det finns ett tvättställ bredvid
Har du vattenlås som går ner i golvet till tvättstället?

Har du vattenlås som går ner i golvet till tvättstället?
Japp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.