Hejsan!

Håller på med en köksrenovering och har då stött på ett problem. I köket så sitter det någon form av frånluft? från badrummet. Det är alltså en genomgång mellan badrum och kök. Problemet är att denna runda ventilation kommer hamna mittemellan spotlightslådan och väggen så att säga. Bifogar några bilder så ni kan försöka förstå vad jag menar. Inte lätt att förklara när man inte är insatt i ämnet.
Frågan är vad jag kan göra åt detta?

Första bilden så ser ni hur det ser ut uppe på väggen detta alltså i köket.

Andra bilden så har ni badrummet, precis ovanför duschområdet sitter detta undertak.

Ovanför undertaket och alltså precis "bakom" köket så döljer sig detta i bild 3.

Sista bilden är en liten enkel skiss, bara så ni förstår hur "röret" hamnar i förhållande till köket.

Tack på förhand.
 
  • 20100329526.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100329528.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100329527.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ASF.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Hm, vad konstigt. Vad har ni för ventilation i huset i övrigt? Är det verkligen hål rakt igenom, det är inte frånluft från båda donen upp i ett rör upp i väggen?

Är det bara hål rakt igenom borde väl det lämpligaste vara att sätta igen hålen på lämpligt sätt, montera en badrumsfläkt i badrummet och använda en dörr med överluftsventil i, för tilluft till badrummet. Att ventilera ett badrum ut i köket verkar virrigt.
 
Förklade mig lite dåligt, ursäkta mig för det.

Det är som du säger nog ett rör upp i väggen då det är ett bostadsrättshus med flera lägenheter som delar ventilationssystem. Så det verkar väl vara ett frånluftsdon eller liknande.

Hoppas det hjälpte dig att förstå lite bättre.
 
Plocka bort ventilen och undersök läget. Om det är som i min förra lägenhet med en ventilationstrumma som bara är en murad kanal, så går det ju att ta upp ett nytt hål lite lägre ner och mura igen det gamla. Men det blir ju isåfall ett ingrepp i själva husets stomme och ska väl godkännas av bostadsrättsföreningen.
 
Inte murad någonstans utan nästan 20 cm tjock betongvägg så flytta blir nog svårt. Finns det ingen mindre ventilationsdon att byta mot då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.