Hej!
Vi köpte hus och vi håller på att renovera i köket och vi var nog snabba med att slänga köksfläkten då det visade sig att ventilation anläggningen på vinden (40år gammal) styrs av fläkten i köket, kopplingen som kommer in i köket från vinden har 4 kablar svart 220, blå N, grön gul 120v (?) , brun N, (övriga gjordkablar i huset har ingen stöm i sig) det är ett dödsbo och självklart hittar inga dokumentation alls och anläggningen på vinden har absolut inga etiketter kvar, grannen var snäll och lånat ut bruksanvisning till köksfläkten, som jag bifogar här.. Om nån kan hjälpa att sätta igång ventilation anläggningen utan köksfläkt? Grannen sa att man behöver koppla samman trå kablar (men visste inte vilka) och att det fanns ett normal läge och ett forcerad läge?
Hoppas att någon har koll på det här då det började droppa kondens från ventilations hålen i taket..
Vi köpte hus och vi håller på att renovera i köket och vi var nog snabba med att slänga köksfläkten då det visade sig att ventilation anläggningen på vinden (40år gammal) styrs av fläkten i köket, kopplingen som kommer in i köket från vinden har 4 kablar svart 220, blå N, grön gul 120v (?) , brun N, (övriga gjordkablar i huset har ingen stöm i sig) det är ett dödsbo och självklart hittar inga dokumentation alls och anläggningen på vinden har absolut inga etiketter kvar, grannen var snäll och lånat ut bruksanvisning till köksfläkten, som jag bifogar här.. Om nån kan hjälpa att sätta igång ventilation anläggningen utan köksfläkt? Grannen sa att man behöver koppla samman trå kablar (men visste inte vilka) och att det fanns ett normal läge och ett forcerad läge?
Hoppas att någon har koll på det här då det började droppa kondens från ventilations hålen i taket..
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 682 inlägg
Om ventilationen på vinden är 40 år tycker jag att det enda du spar är vent.rören .L Lowave skrev:Hej!
Nya FTX aggregat har 90% verkningsgrad .
FTX på vinden är halvjobbigt när filterbyte ska utföras .
Alla rör måste ha isolering , även själva aggregatet .
Köksfläkten bör (ska) ha ett eget rör , brandisolerat hela vägen förutom i köket https://ventilation.se/sv/products/natmatta-30mm-36m2-brandsaker
Den gulgröna kabeln är jord (säkerhetsanslutningen), koppla inte 120V till den.😅
Det verkar som att din kabel med fyra ledare ska kopplas till ett eluttag där fasen kopplas till den svarta kabeln, nollan till den blå, och jord till den gulgröna. En kondensator ska kopplas mellan svart och brun. Vilket värde och vilken typ av kondensator som behövs kan jag tyvärr inte ge råd om.
Det verkar som att din kabel med fyra ledare ska kopplas till ett eluttag där fasen kopplas till den svarta kabeln, nollan till den blå, och jord till den gulgröna. En kondensator ska kopplas mellan svart och brun. Vilket värde och vilken typ av kondensator som behövs kan jag tyvärr inte ge råd om.
Tack för snabb svar! 🙏 Jag har inte kopplat nånting än, jag mätte på gjord ledare och den visade bara 120v (märkligt men får nog ignorera det) 😅 den vita kabeln kom uppifrån vinden och den har redan 220 på den svarta ledaren.. Kökskåpan som vi slängde hade inga mer el vägguttag eller nåt utan bara den vita kabeln var kopplad i med den "sockerbiten" mot 4 till ledare med samma färg..MrCurry skrev:Den gulgröna kabeln är jord (säkerhetsanslutningen), koppla inte 120V till den.😅
All EL kommer uppifrån då det finns EL uttag på vinden.
Efter några timmar googlandet så fläkten ska vara en SVAB SVF-7 och behöver en 2uF 450v kondensator,
Ska få tag i en sån och koppla den mellan svarta och bruna ledarna, och trycka på återställning knappen vi fläkten uppe och hoppas på den går igång nu.. 🙏
Hittade mer pdf dokument som jag bifogar här..
Jag kollar…. Nånstans här omkring finns det gamla kondensator jag tog bort ifrån min tidigare husfläkt. Om jag hittar den och du vill har en som är inte ny, så för du den gratis mot frakt kostnad.L Lowave skrev:Tack för snabb svar! 🙏 Jag har inte kopplat nånting än, jag mätte på gjord ledare och den visade bara 120v (märkligt men får nog ignorera det) 😅 den vita kabeln kom uppifrån vinden och den har redan 220 på den svarta ledaren.. Kökskåpan som vi slängde hade inga mer el vägguttag eller nåt utan bara den vita kabeln var kopplad i med den "sockerbiten" mot 4 till ledare med samma färg..
All EL kommer uppifrån då det finns EL uttag på vinden.
Efter några timmar googlandet så fläkten ska vara en SVAB SVF-7 och behöver en 2uF 450v kondensator,
Ska få tag i en sån och koppla den mellan svarta och bruna ledarna, och trycka på återställning knappen vi fläkten uppe och hoppas på den går igång nu.. 🙏
Hittade mer pdf dokument som jag bifogar här..
Fläkten är av typ Alliancefläkten där takfläkten styrs från fläktkåpan i huset. Fläktkåpan i köket innehållar också en fläkt plus spjäll, därav "Alliance". T.ex. Franke säljer ersättningsfläktar av denna typ. Även fläkten på taket bör bytas efter 40 år eller åtminstone få nya hjullager och ny kondensator. Sannolik koppling: Svart, nolla, jord matar/driver fläktkåpan i köket. Brun driver takfläkten och kopplas in på rätt utgång på fläktkåpan i köket.
Edit: Hur är det med övriga frånluftsdon i bostaden? Frånluftdon i taket i köket? Frånluftsdon på toaletter, badrum och klädvårdsrum?
Edit: Hur är det med övriga frånluftsdon i bostaden? Frånluftdon i taket i köket? Frånluftsdon på toaletter, badrum och klädvårdsrum?
Redigerat:
Jätte snällt av dig 🙏 har redan beställt en så förhoppningsvis kommer innan långhelgen..MrCurry skrev:
Ja precis det var en alliansfläkt som vi slängde och vi kom på det lite för sent tyvärr.. Absolut kommer vi att byta ventilation systemet så fort man är klar med det vi började med.. En ny ikea köksfläkt är redan beställt så det är inte praktiskt att köpa en till alliansfläkt plus frun tycker att de ser fula ut så det kan vi styrka bort. 😂Vill typ bara få igång den nu tillfälligt.. Ja det är frånluftdon i köket toa o badrum.. Finns det möjlighet att sätta igång fläkten på vinden utan kökskåpan? "jord matar/driver fläktkåpan i köket" bör stämma bra då den mätte 120v nu.. "Brun driver takfläkten och kopplas in på rätt utgång på fläktkåpan i köket" vad bör en rätt utgång vara? En potentiometer?J Josth skrev:Fläkten är av typ Alliancefläkten där takfläkten styrs från fläktkåpan i huset. Fläktkåpan i köket innehållar också en fläkt plus spjäll, därav "Alliance". T.ex. Franke säljer ersättningsfläktar av denna typ. Även fläkten på taket bör bytas efter 40 år eller åtminstone få nya hjullager och ny kondensator. Sannolik koppling: Svart, nolla, jord matar/driver fläktkåpan i köket. Brun driver takfläkten och kopplas in på rätt utgång på fläktkåpan i köket.
Om jag kopplar brun till den gjord färjade kabeln den bör sätta igång fläkten med "medel" hastighet o inte super fart? 🤔
120 V på jord borde bara röra sig om så kallad spökspänning som inte går att driva något med, annars är det inte bra. Du behöver en fläktransformator eller varvtalsregulator med tyristor för att koppla in takfläkten. Du får åka tillbaka till återvinningscentralen och hämta den på den gamla kökskåpan.
Redigerat: