Har tagit in 3 offerter på bergvärme och och skulle behöva lite input från den samlade expertisen vad ni skulle välja, alla priser efter ROT och inklusive utbaxning av befintlig panna (södra norrland, årsmedel 3,9 °C, DUT -25, 215kvm).

Offert 1:
243 000
Thermia Calibra 12
230m / 12m foderrör (extra 985kr/m)
"Ingår ej:
Märka upp och informera om eventuella ledningar i mark vid borrplats samt hålla åtkomstväg till borrplatsen körbar för lastbil m. släp."
Har besökt fastigheten.

Offert 2:
235 000
Thermia Atlas 12
234m / 6m foderrör (extra 1200kr/m)
"Priset inkluderar totalentreprenad"
Har inte besökt fastigheten.

Offert 3:
240 000
Thermia Calibra Duo 12
230m / 15m foderrör (extra 919kr/m)
"Ingår: Inne och utegivare" (+installation och driftsättning och hjälp med ansökningar)
"Ingår ej: asbetssanering, isolering av rör varma sidan"
Har besökt fastigheten.

Enligt SGU så varierar borrhållen i närheten på 6-27m för att komma ner till berg.

Enligt vad jag kan läsa mig till är Atlas en nyare och bättre maskin än calibra och hade jag vetat att det bara var 6 meter ner till berg så hade det varit en no brainer att ta offert 2?

Men känns som att dom medvetet har lagt sig på ett lågt pris och "räknar hem" det på att färre metrar foderrör ingår om man går på "worst case" och räknar med att det krävs 27 meter så stiger genast priset med ~25000 för atlas.

Offerterna omräknad till samma lägd foderrör (15m):
Offert 1: 246 000
Offert 2: 246 000
Offert 3: 240 000

Min tanke är att det står mellan offert 2 & 3, om jag har tur så får jag en atlas för samma pris som en en calibra och har jag otur blir den ~6000 dyrare.

Resonerar jag helt galet? Vad skulle ni valt och varför?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.