Hej!

Jag bor i en villa från 20-talet i Skåne (lergrund) med en 55 m2 källare med höjd till innertak på 187 cm. Huset är dränerat för 20 år sedan och är försett med platonmatta. Vi har bestämt oss för att bila ur befintligt betonggolv (3-4 cm) i källaren och gräva ur så mycket som ytterväggarna tillåter (maximalt 30 cm). Syftet är att öka höjden till innertaket med 10-12 cm och minska fuktigheten för att använda källaren som gästrum med toalett och bad.

Jag funderar nu på vilka val vi bör göra när vi lägger den nya isoleringen, med hänsyn till bl.a. omvänd fuktvandring. Min ambition är att inte behöva lägga ett högre skikt isolering än nödvändigt, för att få så stor ökning av takhöjden som möjligt. Jag ser gärna att vi undviker makadam för att slippa något som bygger höjd, utan att bidra till isoleringen. Jag funderar mellan cellplast och isodrän. Cellplast kräver ju makadam, men verkar bättre ur synpunkt omvänd fuktvandring. Isodrän är ett sämre alternativ vad gäller omvänd fuktvandring, men jag slipper makadam.

Vilken lösning verkar vettigast av förslagen nedan? Jag är förstås öppen för andra lösningar!

Alt. 1 Entreprenörens förslag, billigast och enklast, men risk för omvänd fuktvandring?

BETONG 6-8 cm med vattenburen golvvärme
ISODRÄN 10 cm
MARKDUK
LERGRUND

Alt. 2 Min idé för att minska risken för omvänd fuktvandring

ISODRÄN 5 cm (förskjutet i förhållande till nedre isodränskivorna)
ÅNGSPÄRR/PLASTFOLIE
ISODRÄN 5 cm
MARKDUK
LERGRUND

Alt. 3 Min idé för att minska risken ännu mer för omvänd fuktvandring

CELLPLAST XPS300 5 cm
ÅNGSPÄRR/PLASTFOLIE
ISODRÄN 5 cm
MARKDUK
LERGRUND

Mycket tacksam för synpunkter!
Med vänlig hälsning, Pernilla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.