1 423 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Hjälp med väggar i carportförråd
Medlem
· Västragötaland
· 194 inlägg
Jag håller just på med att bygga en förrådsdel till vår carport.
Nu ser det ut såhär (utifrån och in):
Ytterpanel (fasad)
Glespanel 28x70
Vindskydd
Isolering (mellan väggarnas bjälkar)
Plast
OSB skiva
Det jag undrar är om jag kan knöla in en glespanel mellan plasten och OSB skivan? För att där dra elrören osv. Jag vill även få in väggen en bit för att komma innanför lecablocken som väggen står på så skivorna kan gå ända ner till betonggolvet.
Då skapas alltså ett tomrum mellan osb skivorna och plasten.
Fungerar detta eller förstör det isoleringen på något vis? Att det blir ett extra tomrum innan själva skivorna? Känns som att det inte borde spela någon roll... men jag har ingen koll egentligen själv.
mvh
Nu ser det ut såhär (utifrån och in):
Ytterpanel (fasad)
Glespanel 28x70
Vindskydd
Isolering (mellan väggarnas bjälkar)
Plast
OSB skiva
Det jag undrar är om jag kan knöla in en glespanel mellan plasten och OSB skivan? För att där dra elrören osv. Jag vill även få in väggen en bit för att komma innanför lecablocken som väggen står på så skivorna kan gå ända ner till betonggolvet.
Då skapas alltså ett tomrum mellan osb skivorna och plasten.
Fungerar detta eller förstör det isoleringen på något vis? Att det blir ett extra tomrum innan själva skivorna? Känns som att det inte borde spela någon roll... men jag har ingen koll egentligen själv.
mvh
Ska du ha det permanent uppvärmt så får du ha plasten 1/3 in i väggen från den varma sidan sett.
Ett sätt att lösa detta är att du reglar på med tex45X45 utanpå plasten och drar elen i detta lager plus att du sen kan isolera det också.
Då får du bättre isolering plus lagom med plats för dosor osv.
Ett sätt att lösa detta är att du reglar på med tex45X45 utanpå plasten och drar elen i detta lager plus att du sen kan isolera det också.
Då får du bättre isolering plus lagom med plats för dosor osv.
Medlem
· Västragötaland
· 194 inlägg
Hade inte tänkt ha förrådet permanent uppvärmt...
Medlem
· Västragötaland
· 194 inlägg
En ångbroms anpassar sig efter fuktigheten i luften det är därför den passar bättre i utrymmen som inte är konstant uppvärmda men även i vanliga byggnader också. Ta och googla på Isover Vario så kommer du hitta mer information om den.
Liknande trådar
-
Samma färg på väggar och tak - hjälp!
Färg, Måla & Tapetsera -
Min hyresgäst har limmat mattor på väggarna. Hjälp!
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med konstiga väggar. 😅
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp!! - Vad är rimlig arbetskostnad för gipsa+skiva väggar med snedtak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Färdiga skärmväggar till kortsida altan, inga passande mått..
Altan & Uteplats