Hej alla glada!

Nu är de såhär att jag monterade in en ny central med jfb i nya garaget.
Men när jag slår på nya jfb så löser jfb ut i huset fast jag har kopplat in allt på inkommande faser, nolla och jord.
Bifogar en bild på nya centralen. Jfb är kopplad lika på den gamla centralen.

Vad är de som gör att den löser ut?
Tacksam för hjälp!

• IMG_20130321_185345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undercentral säger du - centralen i garaget är alltså inkopplad som en "vanlig" grupp i husets central, efter dess JFB?

Eller?

Du borde nog ha ett bakstycke till denna central, kanske t.o.m en IP44 om det finns risk för kondens som rinner på plåtväggen. Den bör i vilket fall jordas ordentligt då den blir jordad indirekt via centralens chassi.

Bo.Siltberg skrev:
Undercentral säger du - centralen i garaget är alltså inkopplad som en "vanlig" grupp i husets central, efter dess JFB?

Eller?

Du borde nog ha ett bakstycke till denna central, kanske t.o.m en IP44 om det finns risk för kondens som rinner på plåtväggen. Den bör i vilket fall jordas ordentligt då den blir jordad indirekt via centralens chassi.
Okej.
Nej den är inkopplad innan huvud brytaren efter elmätaren och nolla på noll skena o skyddssjord på jordskena.
De är alltså en 4ledare som är dragen mellan centralerna

Bakstycket ska monteras dit.

Har du lagt nolla på nollskenan och jord på jordskenan och tre faser
så är det väl 5 ledare,
eller är det 3faser och pen ledare?
Har du någon belastning på i garaget när jfb löser ut i huset?

Är det kontakt mellan jord och nollskena. Är dom särade?

Ja det är rörigt beskrivet, och kan inte stämma med bilden (som jag ser den i hastigheten). Tipset är att du kopplat ihop husets jord och nollskena "utanför" husets jfb genom din central i garaget.

Har du kopplat utgående nolla från jfb på samma sida som utgående faser? Svårt att se på bilden.

Den blåa RKn som är ansluten till PE-skenan, vad gör den där....?

Mikael_L
VikHe skrev:
Den blåa RKn som är ansluten till PE-skenan, vad gör den där....?
Den borde väl gå till JFB'n ?
Om det nu är PEN i matningen.

Den gulgrönt tejpade sladden, vad går den mellan?

Redigerat:
  • Gilla
jaolha
  • Laddar…
Och som vanligt vill vi påminna om att detta är något som kräver behörighet.
Det du gör är olagligt och du saknar uppenbart kunskapen för att få det korrekt.

Tänk på brand och dödsrisken.

• Gilla
Pärrko
  • Laddar…
Centralen på bilden kom så från fabrik. Så allt va färdig kopplat.

Faserna är inkopplade på inkommande från huvudsäkringarna. O nolla o jord är kopplade direkt på skenorna i centralen inne i huset.

henkek skrev:
Okej.
Nej den är inkopplad innan huvud brytaren efter elmätaren och nolla på noll skena o skyddssjord på jordskena.

Bortsett från rörigheten i huruvida det är inkopplat med 4 tråd eller 5 trådsinkoppling, så tolkar jag av detta att faserna kommer från brytaren i huset vilket är före jordfelsbrytaren.

Medan nollan från garaget tydligen äör inkopplad på nollskenan i huset, den är då troligen efter jordfelsbrytaren i huset.

Det är i så fall en fullkomligt livsfarlig installation.

Det innebär att garaget har spänningsförande faser, medans nollan är bruten i jordfelsbrytaren i huset.

Det finns ett antal hus som brunnit upp pga. ungefär denna felkoppling! (Om jag nu gissar rätt).

Och just denna typ av fel, men framrörallt alla andra som jag inte vet att jag inte känner till, är skälet att jag inte vill hempula centraler.

Nu med detta om att det är livsfarligt. Jo om faserna är igång, men nollan bruten så komemr du att få slumpartat mellan 0 och 400V i uttagen. Prylar som är inkopplade tenderar då att brinna.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det är svårt att se på bilden, men jag tycker att trådarna ser för klena ut för att vara kopplade osäkrade på centralen i huset. Vad har du för kabel mellan centralerna?

henkek skrev:
Okej.

Försök att lugna våra nerver och undvika gliringar genom att ge en korrekt och komplett beskrivning över hur du har kopplat.

En bild på kopplingen i andra ändan kan hjälpa

EDIT: Med tanke på storleken på centralen, hur stort garage har du???

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.