Hej,

Altanbygget går framåt. Nu börjar det vara hög tid att tänkta till runt hur trappen ska se ut.

Den ska sitta mellan stolparna på bild som så småningom ska bli till ett staket.

På vänster sida är det 80 cm från trall till mark och på höger sida 90 cm.

Ska jag gräva ut en decimeter och lägga plattor eller hur gör jag snyggast?

Det är cirka 190 cm brett. Ska jag då sätta ett vagnstycke i vardera ytterkant och två mitt emellan? För det räcker knappast med tre?

Om jag räknar rätt så blir det 4 stegs vagnstycken jag behöver?

Många nybörjarfrågor men jag insåg just att jag aldrig byggt trapp någon gång :)
 
Ser ingen bild men trappan du beskriver har nästan samma mått som jag själv byggde nyligen.
Jag provade med endast 3 Vangstycken för jag fick feeling och tänkte "hur noga kan det vara" men det sviktade obekvämt mycket så jag satte dit en ytterligare och då blev det stabilt och riktigt så 4 Vangstycken ska det vara i ditt fall också. Tumma inte på det!

Nivåskillnaden kommer jag göra samma som du tänkt, gräv ut 10 cm på ena sidan och lägg plattor runt.

Jag använde 5 stegs stycket men det är kanske smaksak var man vill att översta trappsteget ska börja, tyckte det var lättare att fästa Vangstycket mot altanen med 5 stegs varianten(också 80 cm höjd).

Längst ner grävde jag ner ytterligare 2 Plintar för att fästa trappräckets nedre stolpar i.
 
Glömde ju lägga med bilden. Här kommer den.
 
  • Del av träterrass på pelare med justerbara stödfötter och grusunderlag, synliga brädor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Ser ingen bild men trappan du beskriver har nästan samma mått som jag själv byggde nyligen.
Jag provade med endast 3 Vangstycken för jag fick feeling och tänkte "hur noga kan det vara" men det sviktade obekvämt mycket så jag satte dit en ytterligare och då blev det stabilt och riktigt så 4 Vangstycken ska det vara i ditt fall också. Tumma inte på det!

Nivåskillnaden kommer jag göra samma som du tänkt, gräv ut 10 cm på ena sidan och lägg plattor runt.

Jag använde 5 stegs stycket men det är kanske smaksak var man vill att översta trappsteget ska börja, tyckte det var lättare att fästa Vangstycket mot altanen med 5 stegs varianten(också 80 cm höjd).

Längst ner grävde jag ner ytterligare 2 Plintar för att fästa trappräckets nedre stolpar i.
Tack för svar! Har du någon bild på slutresultatet?

Lade du plattor bara under vagnstyckets placering mot mark eller runt ett större område?

Hur upplevs skillnaden i höjd på marken? Jag vet inte vad som kommer se bättre ut; att gräva det vagnstycket på ena sidan eller att bygga upp 10 cm på andra, ex med plattor.
 
Har tyvärr ingen bild och plattorna är inte lagda än men tänker lägga dem enbart intill själva trappan.

Hur man än gör så kommer det bli en höjdskillnad nånstans pga lutningen så jag tycker ju det är lättare att gräva bort 10 cm än att lägga till sån mängd för att få det jämnt.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.