Hej!

Vi ska bygga en entrélösning till vår villa och har lagt ut förfrågan på Offerta. Svaren börjar trilla in men flera företag försöker få till löpande timkostnad i stället för fast pris. Det gillar jag inte riktigt eftersom vi inte kommer att ha möjlighet att kontrollera faktiskt nedlagd tid och då kan det lätt dra iväg.

Helt enkelt vore jag tacksam för referenser/synpunkter för ungefär hur lång tid det borde ta för snickare och plåtslagare att färdigställa ett mindre projekt av följande slag:

Kort information. Här är en bild på entrén:

IMG_0704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillbyggnaden innebär att vi vill ha svart fyrkantigt plåttak med rännor, två bärande stolpar samt trädäck med ev. mindre trapp. Det tillbyggda takets botten ska gå i linje med takvingarna ovanför dörren.
Ej räcke, ej målningsarbete, ej elinstallation.

Måtten:
- längd mellan takvingarna ovanför entrédörr: 290 cm
- höjd upp till takvingar från mark: 270 cm
- betongplatta framför entrédörr sticker ut 120 cm från dörr, är ca 120 cm brett
- plåttaket ska fylla ut utrymmet mellan takvingarna samt minst täcker betongplattan
- trädäckets storlek är anpassningsbart/ flexibelt, plus ev två- eller trestegstrapp från däck till mark

That's it. Vad tror ni en rimlig tidsåtgång skulle vara för detta?
Stort tack på förhand
/g
 
Jag skulle också vilja ta det löpande tror jag.
Skulle jag bygga nått sånt själv skulle jag nog vilja ha 1-2 v heltid + kanske en handräckare. så 1-2 p 1-2 v dvs 40-160 mh ?
Exl "framkörning" och material...

Ren gissning dock...

/K
 
Tack för svaret, ja med 500 kr i timkostnad går det relativt lätt att få en uppfattning om läget.
 
Det där slår 2 man ihop på 2 dagar utan problem
 
hantverkare1 skrev:
Det där slår 2 man ihop på 2 dagar utan problem
Inkl grävning + ev gjutning av fundament (för stolparna) ?
Och med "normalt" hantverkspålägg ;/

Skulle jag göra det själv skulle jag iaf tagit i med en vecka (dvs 5 dgr), tar ju ett par dagar bara för betongen till stolpfundamenten att bränna ordentligt...

/K
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
tar ju ett par dagar bara för betongen till stolpfundamenten att bränna ordentligt...
/K
Måste man stå och vakta betongen medan den bränner då? Eller kan åka därifrån och jobba 2 dagar på ett annat bygge? :cool:
 
Anna_H skrev:
Måste man stå och vakta betongen medan den bränner då? Eller kan åka därifrån och jobba 2 dagar på ett annat bygge? :cool:
Det förstås - sen är frågan om frågan gällde fakturerade timmar eller byggtid :)
"tidsåtgång" borde ju iof översättas till - "fakturerade timmar" - men jag tänkt inte riktigt så.

Kan säkert funka på 2 effektiva dagar också (16 byggtimmar) - men som vanligt gäller väl +50% i tid och +30 i kostnad - och många hantverkare lär ju vilja vara två om man skall bygga tak (?) - så min gissning får nog stå fast ;)

/K
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.