Hej alla.
Ny användare här. Jag är en ganska nybliven husägare och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning eller bergvärmepumpar. Skulle behöva lite hjälp och tips. Har bott i huset ett tag men de senaste veckorna har jag fått problem med bergvärmen. Som det är nu så blir det inte varmt i elementen i källaren men det kommer värme i vissa element på ovanvåningen. Har luftat radiatorerna. Just nu är det inte heller 40 graders värme på varmvattnet om jag tolkar displayen rätt. Mitt system är lite knepigt misstänker jag då vi också har solpaneler som värmer upp vattnet i vattentankar som tidigare var vedeldade.
Idag får jag felmeddelandet "högtryck löst" vid flertalet tillfällen på displayen.
Jag bifogar bilder där ni kan se lite hur det ser ut.
Tacksam för all input och hjälp.
Ny användare här. Jag är en ganska nybliven husägare och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning eller bergvärmepumpar. Skulle behöva lite hjälp och tips. Har bott i huset ett tag men de senaste veckorna har jag fått problem med bergvärmen. Som det är nu så blir det inte varmt i elementen i källaren men det kommer värme i vissa element på ovanvåningen. Har luftat radiatorerna. Just nu är det inte heller 40 graders värme på varmvattnet om jag tolkar displayen rätt. Mitt system är lite knepigt misstänker jag då vi också har solpaneler som värmer upp vattnet i vattentankar som tidigare var vedeldade.
Idag får jag felmeddelandet "högtryck löst" vid flertalet tillfällen på displayen.
Tacksam för all input och hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om du går in på service menyn (håll vänsterknappen intryckt I ca 5 sekunder) och pilar in på varmvatten så ser du startvärdet inom parentes vad visar den?som du ser så startar den om 7 minuter exempel och antingen står cirkulationspumpen still eller så står cirkulationen stil av växelventilen eller igensatt smutsfilter.Har du provat stängt av vp på arbetsbrytaren?B Barrington666 skrev:Hej alla.
Tacksam för all input och hjälp. [bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Hej! Den ser ut som på bifogad bild.V växelventil skrev:Om du går in på service menyn (håll vänsterknappen intryckt I ca 5 sekunder) och pilar in på varmvatten så ser du startvärdet inom parentes vad visar den?som du ser så startar den om 7 minuter exempel och antingen står cirkulationspumpen still eller så står cirkulationen stil av växelventilen eller igensatt smutsfilter.Har du provat stängt av vp på arbetsbrytaren?
Har rengjort filtrerna och då verkar det fungera lite bättre. Då har det kommit mer värme i radiatorerna både i källaren och på ovanvåningen. Men nu fick jag samma larm för högtryck löst igen.
Logga in
Skapa konto
Japp och lufta och fyll på systemet om trycket sjunker.Ta gärna en bild på framledningstemperaturen och returen när kompressorn går efter ca 10 minuter.Och i servicemenyn på värmepump ser du ett hysteresvärde vad det står på.Fullt öppna termostater om du har några.B Barrington666 skrev:
Hej. Shunten står på värdet 1 eller då temperaturen ca 20 grader.J jonaserik skrev:
Vet inte riktigt vilka rör du vill ha en bild på ?
Shunten sitter till vänster och till höger är pumpen utifrån de bilder jag har tagit. Röret är märkt MR
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
AHA det ser ut som att ena till höger på shunten kommer från tanken, även att du får VV från den. Om du ställer shunten på 10 då stängs röret till vänster och allt flöde går genom tanken. Prova och känn på rören hur värmen blir, det ser lite malplacerat ut med rören. Kikade på manualen, det är en ON/OFF du har och ingen shunt i den vad jag kan se. Utan den går efter en kurva som utegivaren ger. Det är en VVB i den och loka på tanken, är det stängt med VV i tanken eller. Prova enligt ovan
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 051 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 051 inlägg
Du säger att du gjort rent smutsfilter. Vilka då?
Då du säger att det har varit vedeldat så gissar jag på lite äldre radiatorer och rör dit. Stålrör gissar jag på.
Har du då ett magnetfilter för att plocka "metallpartiklar"? Blir detta igensatt så har värmesystemet svårt att trycka runt värmevattnet vilket ger högtrycksvarning.
Sen om alla filter utanför pumpen är rensade så tror jag att det finns filter inne i maskinen som är svårare att själv rensa utan kräver lite demontering och lämpligtvis gör en installatör detta.
Vi hade i tidigare hus just en G3 men i nuvarande en Thermia Atlas och fick just problem med att våra gamla stålrör skitade ner lite förmycket och filterna inne i maskinen fick bytas.
Sen är frågan vad har du för tryck i systemet? Har inte sett någon bild på det. Det finns nog ingen meny till det utan det finns nog en liten visare för det.
Då du säger att det har varit vedeldat så gissar jag på lite äldre radiatorer och rör dit. Stålrör gissar jag på.
Har du då ett magnetfilter för att plocka "metallpartiklar"? Blir detta igensatt så har värmesystemet svårt att trycka runt värmevattnet vilket ger högtrycksvarning.
Sen om alla filter utanför pumpen är rensade så tror jag att det finns filter inne i maskinen som är svårare att själv rensa utan kräver lite demontering och lämpligtvis gör en installatör detta.
Vi hade i tidigare hus just en G3 men i nuvarande en Thermia Atlas och fick just problem med att våra gamla stålrör skitade ner lite förmycket och filterna inne i maskinen fick bytas.
Sen är frågan vad har du för tryck i systemet? Har inte sett någon bild på det. Det finns nog ingen meny till det utan det finns nog en liten visare för det.
Vet inte om någon redan skrivit det, men...B Barrington666 skrev:
Har du kollat att cirkulationspumpen för värmesystemet går?
Om den stannar så får du ett HT-fel, pumpen kan ju inte skicka ut värmen som den skapar.