Hej!

Håller på och byter strömbrytare och har bytt samtliga bortsett från den sista som styr uttag+belysning på uteplatsen. Dock är jag lite osäker på hur denna funkar då jag inte känner igen den. Söker även tips på ersättningsprodukt som liknar Schneiders exxact serie.

Tack på förhand. :) IMG_0617[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är, dubbel fas "svart", dubbel noll "blå", en jord "grön/gul" IMG_0691[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Schneider exxact E 18 201 64

Eller Schneider Exxact E 18 201 70.

Skillnaden är att 64 har "I" och "O" markeringar samt röd lampa. 70 har bara lampan.

Samt att 70 modellen är lite billigare och mycket snyggare enligt mig.

Det är inte samma skanse, om nu TS vill ha en korrekt ersättare till sin tvåpoliga brytare med kontrolllampa.

Sorry! Missade att den inte var 2-polig.

Den som sitter där är ju INTE 2-polig

de 2 fasledarna sitter ju i samma klämma, de 2 nolledarna sitter i samma klämma. den gröna är tändtråd ut.

Brytaren är tvåpolig, hur den är in/omkopplad är en annan sak.

Det är den högra uppe på bild. Verkar vara någon sorts motstånd i den. Blir inte klok av hur den fungerar. Skapar den någon sorts slinga när den tänds eftersom det är både fas/noll/jord i ett?

Du har svart Fas in i brytaren. Blå Nolla in (till indikeringslampan) Grön Tändtråd Ut.
När du slår till brytaren, sluter den mellan Fas och tändtråd. Indikeringslampan ligger mellan Nollan och tändtråden.

Du har ingen jord i brytaren och ska inte ha det heller. Är den gröna FK verkligen Gul och Grön? Det ser inte så ut på din bild. Är den det så är det Fel.

Indikeringslampan är nog av glimlampstyp och borde då ha ett förkopplingsmotstånd i serie. (intern i lampmodulen)

Grön har funnits som fk för länge sedan. Den är idag förbjuden vid nyinstallation eftersom det finns en förväxlingsrisk med gul/ grön skyddsjord.. Samma sak gäller gul fk.

Grön användes ofta som tändtråd ( bruten fas) eller mellantrådar i trappomkopplingar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.