Vi bygger på en tomt som sluttar något. För att huset skulle ligga rakt har man schaktat upp på baksidan. På framsidan är det ingen nivåskillnad!
På kortsidan utav tomten ser man hur markskillnaden är. Vår egen väg går precis utanför. Vi tänkte sätta någon form av mur eller liknande som stöd och nivå avskiljare. Uppe på tänkte vi bygga ett trädäck.
Längst med kortsidan ifrån groventré ska vi ha en plattgång som leder till trädäcket. Även gräs är inplanerat. Från huset och ut till kanten är det ca 2,5 meter (eller kommer att bli).
Min fråga är bara vad man ska använda för bästa stöd samt för en bra peng.
Är det L-stöd som gäller eller mursten eller kanske tom murblock? Hur mycket material går åt? Svårt att göra själv? Vad gäller? Bästa fäste mm.
Vill ha alla slags tips! Tack...
På kortsidan utav tomten ser man hur markskillnaden är. Vår egen väg går precis utanför. Vi tänkte sätta någon form av mur eller liknande som stöd och nivå avskiljare. Uppe på tänkte vi bygga ett trädäck.
Längst med kortsidan ifrån groventré ska vi ha en plattgång som leder till trädäcket. Även gräs är inplanerat. Från huset och ut till kanten är det ca 2,5 meter (eller kommer att bli).
Min fråga är bara vad man ska använda för bästa stöd samt för en bra peng.
Är det L-stöd som gäller eller mursten eller kanske tom murblock? Hur mycket material går åt? Svårt att göra själv? Vad gäller? Bästa fäste mm.
Vill ha alla slags tips! Tack...
Oj det finns många lösningar!
Lösa stenar (block)är snyggt och enkelt att lägga men håller inte i evighet och får antagligen läggas om då och då beroende på markförhållanden.
L-block trist
Mura själv eller gjut (med rätt förarbete! )är tungt (relativt) men håller er tid ut..
Kan blir riktigt läckert med nischer för blomster eller lyse, mm..
Billigast arbetstiden oräknad
Lösa stenar (block)är snyggt och enkelt att lägga men håller inte i evighet och får antagligen läggas om då och då beroende på markförhållanden.
L-block trist
Mura själv eller gjut (med rätt förarbete! )är tungt (relativt) men håller er tid ut..
Kan blir riktigt läckert med nischer för blomster eller lyse, mm..
Billigast arbetstiden oräknad
Tack så mycket för svaren! Det var ungefär det vi har pratat om oxå. Lutar mer åt L-stödet men vi får se. Har ju hela vintern på oss att planera. Men det måste bli gjort tyvärr... Ringer nog någon fackman och frågar om en offert innan vi ger oss in på det själva. Kanske är det inte så stor prisskillnad iaf..
Gå in på flisby och kolla in murar så kanske du kan få fina visuella tips!Dom har bra bilder!Block typ byablock är en variant.Oavsätt vilken typ du väljer så råder jag dig att limma varje lav med Pl 400,tunnfogslim,eller någon annan bra stenlim.Om du väljer någon sten med "klackar " så limma ändån för att bibehålla en rak linje på muren.
En byastensmur håller lätt till den ringa höjdskillnaden!
Kolla gärna min hemsida www.stonelink.se
MVH Stone
En byastensmur håller lätt till den ringa höjdskillnaden!
Kolla gärna min hemsida www.stonelink.se
MVH Stone
Själv skulle jag tycka det var snyggt med ett antal stora naturstenar som håller emot.
Byasten har jag personligen fått nog av. Den var snygg och kul när den kom för 10-15 år sedan nu finns den på förmånga ställen, tex Lidls-parkeingar Blir lätt betongöken. Naturstenar är olika allihop bli sällan tråkiga.
mvh plexi
Byasten har jag personligen fått nog av. Den var snygg och kul när den kom för 10-15 år sedan nu finns den på förmånga ställen, tex Lidls-parkeingar Blir lätt betongöken. Naturstenar är olika allihop bli sällan tråkiga.
mvh plexi
Håller med,men jag gav henne oxå adresser där hon kunde titta på alternativ.Finns massor av fina stödmurar,men som sagt limma alltid .Vidare är det ju inte lämpligt att lägga större naturstenar som stöd,utan isåfall bygga en kallmur av natursten vilket isåfall kräver en viss vana.Man måste se till att få det tätt mellan mur och stödyta (gräsmatta,plattgång osv) Köper man sen natursten från en sten och grusleverantör,skulle det bli ett svindyrt alternativ!Såvida man inte känner någon juste bonde Skickar en länk på Opal,men kolla oxå de andra.Opal och gåramursten är ju ett billigare alternativ!Men det finns ju snyggare och dyrare! Man kan ju oxå mura upp en lecamur som man sen putsar och målar!Se bara till att första lavet sten står 5-10 centimeter under mark och gärna då i en ränna som är urgrävd och fylld med nån form av bärlager!Sätt sen bottensten i ex. grovbetong ca 5-7 cm efter en höjd o linje lina som du spänner upp!By the way glöm inte att vibrera bärlagret ordentligt
Länken! http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=151&mumID=107&grandMumID=17
MVH Stone
Länken! http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=151&mumID=107&grandMumID=17
MVH Stone
Liknande trådar
-
Hjälp med mall eller liknande
Fasad -
Hjälp! Är denna väggen bärande eller inte?
Hustillverkare -
HJÄLP! Är detta hussvamp eller skadedjur?!
Byggnadsfysik -
Hjälp med offert. Billigt eller dyrt? Markarbete.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hjälp Stödmur i sprängsten eller Benders Megawall
Trädgård allmänt