2 460 läst · 24 svar
2k läst
24 svar
Hjälp med spis-el
Sida 1 av 2
Okej, nu får jag bekänna att jag gjorde en riktig miss. Jag råkade kortsluta el-uttaget till spisen. Dock utan spisen inkopplad. Säkringarna gick. Både den moderna jordfelsbrytaren (vipp) och två av tre smältsäkringar som sitter på elmätaren. Står att dessa ej ska användas för att bryta strömmen. Finns en vippströmbrytare som ska användas för att bryta strömmen mot "kund".
Jag återställde jordfelsbrytaren och bytte först den smältsäkring som såg ut att ha gått. Hade bara en extra kvar. Då fungerade plattorna ovanpå spisen, inklusive indikatorer, men inte menyn på fronten med klocka etc, ugnen och takbelysningen i hallen. All annan el fungerade. Köpte fler smältsäkringar och bytte de övriga två för säkerhets skull. Då började menyn på framsidan av spisen och takbelysningen i hallen att fungera, men fortfarande inte ugnen. Plattorna (induktionshäll) och all annan el i lägenheten fungerar.
Varför fungerar inte ugnen? Den kan inte ha skadats av kortslutningen, då den inte var inkopplad. Alla vippsäkringar återställda och smältsäkringar bytta. Kan det ha hänt något i väggen som gör att det inte går fram el till den av faserna som går till ugnen? Det är 3-fas.
Jag återställde jordfelsbrytaren och bytte först den smältsäkring som såg ut att ha gått. Hade bara en extra kvar. Då fungerade plattorna ovanpå spisen, inklusive indikatorer, men inte menyn på fronten med klocka etc, ugnen och takbelysningen i hallen. All annan el fungerade. Köpte fler smältsäkringar och bytte de övriga två för säkerhets skull. Då började menyn på framsidan av spisen och takbelysningen i hallen att fungera, men fortfarande inte ugnen. Plattorna (induktionshäll) och all annan el i lägenheten fungerar.
Varför fungerar inte ugnen? Den kan inte ha skadats av kortslutningen, då den inte var inkopplad. Alla vippsäkringar återställda och smältsäkringar bytta. Kan det ha hänt något i väggen som gör att det inte går fram el till den av faserna som går till ugnen? Det är 3-fas.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har en multimeter, men känner mig lite osäker på hur man mäter tre-fas. Mäter man som vanligt den mot N och sedan respektive L1, L2 och L3?useless skrev:
Och ska en av dem visa 230 antar jag, medan någon av de andra ska visa 400 V. Ska alla tre L visa något när du mäter mot N?
När du mäter spänning leds ingen ström igenom instrumenten.
Det skulle isåfall kortslutas även när du mäter mellan N och L
Tänk dig att det är ett oändligt stort motstånd i multimetern så ingen ström orkar igenom, typ..
Här står det lite hur den funkar:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaggande-ellara/multimetrar
Det skulle isåfall kortslutas även när du mäter mellan N och L
Tänk dig att det är ett oändligt stort motstånd i multimetern så ingen ström orkar igenom, typ..
Här står det lite hur den funkar:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaggande-ellara/multimetrar
H halj skrev:
Sorry, aåg nu att du svarade före mig
Det är 400 mellan faserna. Mätte två och två på alla tre. Alla kombinationer visar 400 V. Mellan Nolla och respektive Fas är det 230 V.
Så hur kan ugnen ha slutat fungera när den inte ens var inkopplad när jag råkade kortsluta uttaget?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Det är okej. Det brukar rekommenderas att mäta med en spänningsprovare istället för med multimeter eftersom det är mindre risk att göra fel, men har du redan mätt mellan fas och nolla så är multimetern rätt använd.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 293 inlägg
Var har du mätt? I spisuttaget, eller på säkringarna, eller ngn. annanstans?
Vad exakt gjorde du när du kortslöt? Det kanske kan ge en ledtråd om ditt fel.
Vad exakt gjorde du när du kortslöt? Det kanske kan ge en ledtråd om ditt fel.
Jag mätte både i uttaget och anslutningen på spisen, för att kolla att det verkligen kom in ström till anslutningen. Allt normalt.
Men vet ni vad. Menyn med klocka, timer etc på framsidan blinkade ju för att den tappade strömmen när jag drog ur kontakten förut. När jag tryckte på knappen för att ställa klockan, så slutade den blinka och lyser med fast sken. Och då plötsligt fungerar spisen. Vet inte riktigt varför man gjort det på det sättet.
NU fungerar även ugnen.
Stort tack för hjälpen med hur man mäter 3-fas.
Men vet ni vad. Menyn med klocka, timer etc på framsidan blinkade ju för att den tappade strömmen när jag drog ur kontakten förut. När jag tryckte på knappen för att ställa klockan, så slutade den blinka och lyser med fast sken. Och då plötsligt fungerar spisen. Vet inte riktigt varför man gjort det på det sättet.
NU fungerar även ugnen.
Stort tack för hjälpen med hur man mäter 3-fas.