Hej.
Jag behöver hjälp av er i detta forum, har bredspacklat vårat vardagsrum men nu ser det inte alls bra ut efter jag slipat och grundmålat ett lager.
Det är gropar och repor i spacklet, kan jag lägga nytt spackel ovanpå för att jämna ut?

De var tapeter under som jag tagit bort och det är både betong och gipsväggar det gäller.

Snälla hjälp mig vad jag kan göra.

• En vägg med synliga defekter i spackel, inklusive gropar och repor, efter grundmålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vardagsrums vägg med synliga gropar och repor efter bredspackling och grundmålning.
    Skapa konto
  • Vägg med ojämnheter och repor efter bredspackling och grundmålning i vardagsrum.
    Skapa konto
  • Vägg med synliga defekter i bredspackel, inklusive gropar och repor, efter slipning och grundmålning.
    Skapa konto
Ja om det är vanligt sandspackel går det att lägga på mer och slipa i all oändlighet tills man är nöjd. Kämpa på så går det bra!

Ja de är Beckers finspackel som jag använt mig av.
Första gången som jag bredspacklat så jag är ännu nybörjare på detta tyvärr.
Hur mycket skall man slipa efter spackel ?

Hur mycket man behöver slipa beror helt enkelt på hur bra man är på att spackla. Får man snits på det är det inte mer än minimala ryggar som behöver slipas bort men det är inte helt enkelt.

Man får tänka på att väggfärgen är dålig på att dölja skavanker i spacklingen (med lite glans i färgen kan det till om med bli mindre förlåtande), så finishen efter spackling är den du får på din vägg. Jobba med släpljus som på dina bilder även när du spacklar. Få hellre lite utbuktning än en grop så blir det bra efter slipning.

Är det mycket att slipa kan man fundera på att skaffa/låna/hyra en giraffslip.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Hur mycket man behöver slipa beror helt enkelt på hur bra man är på att spackla. Får man snits på det är det inte mer än minimala ryggar som behöver slipas bort men det är inte helt enkelt.

Man får tänka på att väggfärgen är dålig på att dölja skavanker i spacklingen (med lite glans i färgen kan det till om med bli mindre förlåtande), så finishen efter spackling är den du får på din vägg. Jobba med släpljus som på dina bilder även när du spacklar. Få hellre lite utbuktning än en grop så blir det bra efter slipning.

Tror du att man behöver bredspackla över hela väggen eller endast där det är gropar för att få det bra ?
Vilket är enklast och ger bäst resultat?

Bernieberg Bernieberg skrev:

D daniel_83 skrev:
Tror du att man behöver bredspackla över hela väggen eller endast där det är gropar för att få det bra ?
Vilket är enklast och ger bäst resultat?
Det går utmärkt att spackla lite mer bara där det behövs, sen slipa så det blir helt slätt. Blunda och känn med fingret över ytan, då ska du inte känna någon ojämnhet alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.