Jag har aldrig gjort salningar eller satt foder på detta sätt förut och behöver lite hjälp/tips!

Öppningen som ska fixas sett från båda hållen

Obehandlad dörröppning i renoveringsprojekt med synlig gips och sladd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy genom en omonterad dörröppning med synlig studs och ojämna väggar, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på lite närmre håll ser det ut såhär

Obehandlad öppning i väggen med synlig träregel och oavslutad gipsvägg, redo för montering av salning och foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt övriga dörrar har jag tänkt köra med foder 12x56mm.
Hur ska jag göra för att få detta bra?

Jag tänkte sätta en gipsremsa invändigt och sen foder runt om på båda sidor.
Eller är jag helt ute och cyklar då? :)
 
  • Gilla
Stromberg90
  • Laddar…
Du ska inte ha dörr där alltså?

I öppningarna jag tagit bort dörrar har jag sågat MDF-"remsor" i rätt bredd och rundat kanterna innan jag skruvar fast dem. Spacklat och sedan vitmålat med lackfärg i samma brytning som fodren.
Det går ju att såga hyvlad furu också om man tycker det är bättra.
 
Redigerat:
Ja, det kommer inte se så bra ut. Sätt färdigmålad MDF i rätt bredd, det finns ju lite olika mått på dom och antingen låter du den sticka ut 5mm från väggen på varje sida och struntar helt i foder eller så går du jäms med och sätter foder.
 
Kör inte med gips, kommer inte bli bra och är känsligt om man slår emot. Om väggen inte är jämntjock (vilket dom ofta tyvärr inte är) så sågar du MDF i kilformade bitar. Är den jämntjock eller det bara är små skillnader så kan du såga raka bitar eller se om du hittar ngn färdigmålad som passar.
 
Nej jag ska inte ha dörr.

Färdigmålad MDF låter ju bra.
Om jag köper MDF och foder på Bauhaus så borde det kunna gå att få samma kulör.

Det jag hittar på Bauhaus är detta
http://www.bauhaus.se/valvbrada-mdf-16x80x2400mm.html

Men det känns inte helt rätt med rundade kanter?
 
Den blir bra, har du skarpa kanter går dom sönder direkt du rör dom.
 
Ok, tack för hjälpen.
Återkommer med bilder på resultatet! :)
 
Heter även dörromfattning på andra ställen, typ Beijer.
 
Fodret skall inte sitta kant-i-kant med salningen, utan det skall vara indraget ca 5mm. Därmed är rundad kant inget problem.
 
Okej, det visste jag inte. Måste googla lite bilder.
Jag trodde man satte det kant-i-kant.
 
Jag hade använt mig av kvistren fura, klätt in det på samma vis som MDF- förslaget och lagt fodret som Larsa skrev, då har du redan förberett om du vill ha dörr i framtiden.
 
Jag skulle gjort 9 remsor av mdf och spikat ihop salning och foder som en u-balk sen spacklat och målat på plats.
På de ställen jag gjort sånna här "portaler har jag kapat 12mm mdf med 12mm övermått och kör 6mm radiefräs på sidorna. Då sticker det bara ut en 6mm rundning utanför vägglivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.