Hej,
Kort beskrivning av mitt problem:
När jag hängde en lampa i hallen så råkade jag orsaka en kortslutning. Säkringen (automatsäkring, nummer 12 i min elcentral) gick direkt. Därefter återställde jag felet, och märkte att även kylskåpet blev utan ström (som går egentligen under säkring nummer 9, som inte gick). Efter återställd fel har jag återställd säkringen, det gick, men elen kom inte tillbaka, varken till hallen eller till kylskåpet. Därefter har jag ockå märkt att testknappen i jordfelsbrytaren inte löser den längre?!?
Nu är status att alla säkringar är på ettan, men jag saknar el i hallen och till kylskåpet, samt att jordfelsbrytaren har en icke-fungerande testknapp.
Jag tänker ta hit en elektriker i morgon, men vill fråga er om det är något allvarligt fel? Vågar jag sova som det är nu?
För info, jordfelsbrytaren har installerats inte tidigare än idag på förmiddagen och testknappen används flera gånger, men det borde inte påverka...
I väntan på era uppskattade upplysningar,

Grodätarn

Det har gått en huvudsäkring.

• Gilla
Anderberg96
  • Laddar…
Rätt säkert att det är en huvudsäkring (propp) som gått, de kan sitta i närheten av centralen och oftast vid elmätaren. Bor du i lägenhet kan de sitta i trapphuset eller i källaren. Bor du i villa sitter det förmodligen antingen i källaren, på vinden eller på fasaden.

Troligtvis är du dessutom utan ström även på säkring nummer 3 och 6...

Oj, tack för snabba svar... :)
Men jag har fortfarande el i resten av min lägenhet, så det kan väl inte vara en huvudsäkring ?? Det är verkligen bara uttag och lampor motsvarande säkring nr 09 (kylskåp) och 12 (hall) som saknar ström...

aha, @yxis: det kan stämma, nr 3 är till spisen och jag har undvikit att använda den sen kortslutningen, och nr 6 vet jag inte (troligtvis tvättmaskin eller torktumlare som inte är ikopplade)...
Är det då huvudsäkringen till denna fas som kan ha gått?

Nu börjar jag förstå...
Det är då ingen fara att låta installationen som den är, och det är dessutom inget fel på jordfelsbrytaren. puh!
Jättetack för era svar, ni räddade min natt!
Desssutom så behöver jag inte ringa elektrikern imorgon, det ska räcka med att byta säkring vid elmätaren.
Tack igen,
/Grodätarn

Min stora fråga är varför huvudsäkringen gick, precis efter jordfelsbrytare installation

Men du kan sova gott, nu är det strömlöst.

Redigerat:
  • Gilla
NLH
  • Laddar…
Nu sparade forumrävarna här dig kanske 700 spänn, plus att du är en kunskap rikare. ;)

//Patrik

Kommer du åt att byta huvudsäkringen själv?
Jag har bott i två lägenheter (BRF) med helt olika policy. I den ena hade alla nyckel till det skåp på den egna våningen där huvudsäkringen satt. Ringde man och felanmälde där så fick man betala en rätt saftig räkning.
I den andra föreningen satt huvudsäkringarna nere i källaren. Där kunde man inte byta själv och man var tvungen att ringa fastighetsskötaren (utan kostnad). Den andra föreningens policy var inte jättebra om en huvudsäkring löste ut på kvällstid...

Tiger79 skrev:
Min stora fråga är varför huvudsäkringen gick, precis efter jordfelsbrytare installatio

Men du kan sova gott, nu är det strömlöst.
Om du kortslöt gruppen så låter det inte så konstigt att huvudsäkring, jfb och säkring löser ut?!
Jag har varit med om ett strykjärn som började brinna. Då gick flera säkringar (alla porslin ifos) och en huvudsäkring.

emilm skrev:
Om du kortslöt gruppen så låter det inte så konstigt att huvudsäkring, jfb och säkring löser ut?!
Jag har varit med om ett strykjärn som började brinna. Då gick flera säkringar (alla porslin ifos) och en huvudsäkring.
Ok.

Borde inte bli överbelastning om man kortsluter vid lampan?

Tiger79 skrev:
Ok.

Borde inte bli överbelastning om man kortsluter vid lampan?
En säkring löser av överbelastning och kortslutning. Är kortslutningen mot jord så löser dessutom jordfelsbrytaren.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
En säkring löser av överbelastning och kortslutning. Är kortslutningen mot jord så löser dessutom jordfelsbrytaren.

//Patrik
Tack!

Tänkte fel, när jag hade min gamla grilltändare i huvudet.

Den slog alltid ut endast jordfelsbrytaren...

@emilm: Tyvärr så är det som din BRF nr 2, jag får ringa ett nummer och vicevärden kommer när han kan/vill. Det får vänta tills imorgon!
JFB gick inte, tydligen bara säkring nr 12 och huvudsäkring. Men när den fasen är strömlös så fungerar inge testknappen, om jag förstår rätt.
@Tiger 79: Det var verkligen två trådar som rörde vid varandra (fas och nolla) när strömmen var på (ja, det var ett fel som jag gjorde!), så jag vet inte om det är det som menas med "kortsluta gruppen"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.