Finns det någon snäll person som kan tänka sig att rita en utbyggnad för mig, mot ersättning (mindre) givetvis
Jag har en liten stuga där jag vill bygga till en gammaldags "farstu", ut/ingång via köket, fria händer, men vi måste få plats med dusch och toa, samt en liten utrymme för diverse prylar för vatten, hålet för brunnen skall ev. borras i hörnet uppe till höger under utbyggnaden, har tänkt gjuta en platta, istället för att bygga på plint, tror att det är enklare och billigare att hålla utrymmet frostfritt??? (vintervatten)

Bifogar 2 st foton, samt en "ritning" :blushing:
 
  • 20100615172.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100615170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • veranda.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen, har detta hamnat fel?, skulle kanske under fritidshus?
 
Jag fattar inte vad du vill ha ritat?? en planlösning eller konstruktionsritningar?
Efter "regler" eller ska du bygga själv och kan tumma lite på måtten?
 
Jag behöver hjälp med tips ang. planlösning och ritningar till byggnadsnämden, jag har nog någonstans ritning till själva huset.
Jag bygger själv, men en av grannarna har en byggnadsfirma så han "övervakar" så jag inte klantar till det för mycket :)
Måtten är ok att tumma med !
 
Jo jag kan kanske göra ett förslag till dig, men då behöver man ju lite mått på kåken som den är nu, och veta vad du ska ha så exakt som möjligt. Vilka väggar som ska stå kvar och var de står osv.
 
Här kommer måtten på husen, antar att framsidan är inte intressant ?, höjden på panelen är 2700
Alla väggarna skall vara kvar, endast fönstren (på den sidan där det finns bara en) skall bytas mot en innedörr, jag kommer klä om väggen "inne i farstun" istället för att ha ytterpanelen kvar, har även haft planer på att ha en liten sovrum bakom toaletten, ingång inifrån huset, samma "längd" som själva farstun, och ca 2 meter bredd, men jag vet inte om det kommer att se fult ut.
Det brukar inte bli vackert när man gör en tillbyggnad som har samma bredd som huset, hoppas du hajar vad jag menar ? en annan önskemål är att lägga taket på farstun under den nuvarande nocken, dvs inte fortsätta i samma tak som i huset
Måtten blir ca 2 meter "djup" och 3-4 meter brett, och om man ska göra den där eftertraktade sovrummet..., då får man bygga hela vägen till knuten till höger, jag hade tänkt mig att börja verandan ca en meter in från vänster knut
Län: Halland, inte i K-Backa ?, stugan liggen vid lygnern
 
  • B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100615171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hehe underbar måttsättning,
jag har gjort ett litet förslag, ska titta lite mer på det i kväll.
Har du nåt som kan läsa .DWG filer?
Mitt Adobe gör inte alls som jag vill, någon mail eller nåt du vill ha det skickat till??
Var ute på ett WillaNordic bygge det första jag gjorde i morse. riktigt fina hus faktiskt.
 
Svanteman, är du ifrån k-backa ?, jag har autocad viewer installerad !
 
Nä, jag bor i Halmstad, jobbade i Mölndal en gång i tiden.... det är nog det närmsta jag kan komma tror jag.
A-Cad Viewer, det ska väl funka bra det!
Jag drar iväg direkt efter jobbet idag, men datorn kommer ju med. Skickar över min skiss ikväll eller imorgon. men som sagt det är bara en skiss, du får ju titta och tycka så vi får det rätt från början, det brukar ju bli bäst så.
Är du van att bygga eller ska vi göra det lite "lättare" det blir ju alltid lite värre om man ska börja göra ränndalar osv.
Vad är planen med en platta förresten?? blir inte det en rejäl utfyllnad att göra? om du gör plattan 100 tjock för att klara täckskiktet till armeringen och vill ha plattan i samma höjd som övrigt golv ser det ju ut som om du får fylla upp 3-400mm det blir ett väldans schaktande, inte riktigt något handgöra. (har inte ritat in grunden än) du vill ju inte täcka in den redan öppna grunden heller.
Nä nu blir det lunch, funderar vidare sedan.
 
Ett radikalt annorlunda förslag: Hoppa över "ryggsäcken" helt!

Bygg istället ut genom att förlänga huset 4,80 i takåsens riktning. Basera konstruktionen på "ramverk" med takstolar, väggreglar och trossbottenbjälklag allt-i-ett. Beställer du dessa element från takstolsfabrik får du konstruktionsberäkningen på köpet tillsammans med given premiss hur du bäst placerar grundelementen. Observera att bjälklaget är förlängt som förberedelse för rejäla uteplatser på utbyggets båda långsidor.

Jag skulle tveklöst bygga ut med plintar. En idiotsäker och mögelfri konstruktion som blir både billig att bygga och sund att leva med.

Fönstersättning och andra detaljer är bara exempel. Du ska anpassa huset efter egna behov och tomtens förutsättningar.
 
  • Timppa63-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Billy_Bäver för förslaget, men att bygga ut på längden är otänktbart, som du ser i den vänstra bilden, så är plintarna bara 100 mm höga, och berg i dagen till vänster, skulle jag bygga ut åt andra hållet, kommer plintarna vara 2000 mm höga
Vad jag har tänkt däremot är att bygga ut bakom huset, i lägre etage, och bygga pulpittak i den befintliga byggnaden, och pulpittak i motsatt håll iden den nybyggda pga höjden, se bild, om jag bygger en "liten" farstu på framsidan, så hindrar inte detta för att bygga till på baksidan
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg då i etage mot gaveln!

Som sagt måste man ha både höjdkurvorna och alla andra fakta om tomten innan man börjar rita.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.