830 läst · 5 svar
830 läst
5 svar
Hjälp med renovering av källaren.
Hej, vi ska bygga 2st mindre extra sovrum nere i källaren. Men hur går vi enklast till väga ?
Som det ser ut nu så har vi två alternativ.
1. Behålla och laga dom putsade väggarna samt måla dom. Lägga matta på golvet (typ altan matta som fortfarande andas) . Sätta upp en skiljevägg
2. Sätta upp stålreglar, bygga nya innerväggar + skiljeväggen
Bygga ordentligt golv från grunden.
Problemet är att rummen blir redan små, Rum 1. 1,80x3m Rum 2. 2.50×3m. Samt en takhöjd på 210cm.
Så egentligen känns alterntiv 2 som att det kommer plockas för många cm av utrymmet. Även om det förmodligen är det alternativet som känns mest hemtrevligt.
Om man skulle välja alternativ 1. Hur lagar man enklast hålen i den putsade väggen? Gärna något som inte tar flera veckor i torkningstid något man bör tänka på ?
Som det ser ut nu så har vi två alternativ.
1. Behålla och laga dom putsade väggarna samt måla dom. Lägga matta på golvet (typ altan matta som fortfarande andas) . Sätta upp en skiljevägg
2. Sätta upp stålreglar, bygga nya innerväggar + skiljeväggen
Bygga ordentligt golv från grunden.
Problemet är att rummen blir redan små, Rum 1. 1,80x3m Rum 2. 2.50×3m. Samt en takhöjd på 210cm.
Så egentligen känns alterntiv 2 som att det kommer plockas för många cm av utrymmet. Även om det förmodligen är det alternativet som känns mest hemtrevligt.
Om man skulle välja alternativ 1. Hur lagar man enklast hålen i den putsade väggen? Gärna något som inte tar flera veckor i torkningstid något man bör tänka på ?
Alt 1. Hålen lagas bäst med liknande puts som ni har nu. Golvet tycker jag blir bäst med klinkers. Putsbruk tar veckor - månader innan det torkar.
Se till att det finns god ventilation och se över dräneringen. Många källare kan vara olämpliga att ha som bostadsyta.
Se till att det finns god ventilation och se över dräneringen. Många källare kan vara olämpliga att ha som bostadsyta.
Beroende av när huset är byggt och hur avgör vilken puts som ska användas och val av golvbeläggning hänger på hur golvet är konstruerat.H Hammarfall skrev:
Jag har grävt ur vår källare till nederkant av sulan, sedan byggt upp med 100mm pordrän, 50mm cellplast och uppe på den ca 80mm armerad betong med vattenslingor. Vårt hus är byggt -44 så det var oarmerad betong direkt på leran (gammal sjöbotten). Efter det har jag reglat upp med 45mm plåtreglar (luftspalt mot ytterväggar) och våtrumsgips mot väggar som står direkt i leran. Innerväggarna är osb + vanlig gips. För ventillation har jag installerat ett FTX-system. Det är ett enormt jobb och kostsamt men i Sthlm kan man i alla fall motivera det med tanke på vad en m2 kostar i snitt vi har nu ett fantastiskt klimat i källaren där det ska bli två sovrum, tvättstuga, badrum och vinkällare.... just ja, vi lyfte huset ca 30cm också vilket ger oss 235cm i takhöjd när allt är klart. Jag skulle inte rekommendera någon att ge sig an ett liknande projekt om personen i fråga inte har mer energi än vett...