Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Vi har precis köpt hus och funderar på att göra om planlösningen enligt kladden ovan. Alltså ta bort väggarna intill köket (ej bärande) så att endast kakelugnen blir kvar. Sedan funderar vi på att ha köksön löpande längs fönstret i köket istället intill och framför kakelugnens baksida.
Det enda är att med denna lösning blir det väldigt svårmöblerat, både i vardagsrum men även för att få in ett mindre matbord i köket?
Skulle verkligen uppskatta om någon har några tipps eller ideer för att förbättra planlösningen?
Tack,
Hanna
Jag gillar öppna planlösningar så tycker om er idé.
Vore jag er skulle jag möblera vardagsrummet där det står matsal så får ni ett par väggar för tv och soffa. Sen ha matbordet närmare öppna spisen.
Känner då inte matbord är längre nödvändigt i köket så kan utöka förvaringen där istället eller bygga nån fönsterbänk eller nåt.
Vore jag er skulle jag möblera vardagsrummet där det står matsal så får ni ett par väggar för tv och soffa. Sen ha matbordet närmare öppna spisen.
Känner då inte matbord är längre nödvändigt i köket så kan utöka förvaringen där istället eller bygga nån fönsterbänk eller nåt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Har man barn under 10 år så kan det vara väldigt skönt att slippa höra när de tittar på TV eller spelar TV-spel medan man lagar mat, framför allt när ett par kompisar är med hem så kan det bli en väldigt hög ljudnivå.
Hur gammalt är huset?
Om det är kring 100 år eller mer så är det inte bara bärande väggar att ta hänsyn till utan det kan även finnas stabiliserande väggar.
Sen är det alltid bra att bo in sig några månader innan man börjar planera för stora förändringar så att man verkligen vet vad som är de största problemen i huset. När man väl bott där ett tag så kanske det visar sig att det finns något annat som man upplever som ett stort problem och vill lägga pengarna på att åtgärda det i stället.
Hur gammalt är huset?
Om det är kring 100 år eller mer så är det inte bara bärande väggar att ta hänsyn till utan det kan även finnas stabiliserande väggar.
Rätt vanligt när man tar bort för många väggar.Hspace skrev:
Sen är det alltid bra att bo in sig några månader innan man börjar planera för stora förändringar så att man verkligen vet vad som är de största problemen i huset. När man väl bott där ett tag så kanske det visar sig att det finns något annat som man upplever som ett stort problem och vill lägga pengarna på att åtgärda det i stället.