Hej!

Jag och min sambo har så smått börjat planera renovering av vårat badrum.

Badrummet i sig mäter 1,65x2,60 meter varav en del av det har snedtak. Detta snedtaket ställer till rätt så stora beskymmer i planeringen då man är relativt låst till placering av toastol, handfat och Dusch/bad.

Och det är just kring det sista vi pendlar fram och tillbaks. Min sambo hatar och bada så hon vill ha Dusch medan jag själv kan tycka att det är avkopplande att lägga sig i ett bad då och då. Sen tänker jag även framåt, vi har inga barn idag men det kommer och då skulle iaf jag tro att det är mycket smidigare med badkar? 😀

Vad föredrar ni här på forumet? Både ni med barn och ni utan 😀

Kan slänga upp en bild på planlösningen lite senare och även någon bild så det blir lättare att bilda sig en uppfattning.

//Jimmy

Vi har två små barn och sommartid badar de varje dag, vintertid 2 gånger/vecka :) bott med dusch innan och det funkade också fint men inte samma känsla för dem... Själv badar jag aldrig och hade föredragit dusch men är mest praktiskt med badkar där man faktiskt kan göra både och :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja men det är lite så jag tänker också. Jag badar ju själv ytterst sällan så kan känna att Dusch ändå är att föredra, så egentligen är det mest i barnaspekt vi tänker på badkar.

Sen vill man ju självklart göra huset så attraktivt som möjligt den dagen man väljer att sälja :)

Här är i vilket fall mäklarbilden på badrummet, lägger upp mått mm. imorgon :)

5005998-020.JPG.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/ Jimmy

KristinaRT
Man kan duscha i ett badkar, men inte bada i en dusch....
Vi har båda, och badkaret används inte speciellt ofta. Inte ens barnen (9 och 6) badar speciellt ofta eftersom de föredrar att duscha.

om man väljer badkar är ettordentligt stänkskydd nödvändigt. Jag skulle förmodligen satsa på någon form av vägg bredvid delar av badkaret och draperi för resten.

Det har du helt rätt i :) har kollat på badkarsvägg men de känns antingen för små eller väldigt klumpiga :(

Har paintat ihop en liten "fin" ritning på mått och höjder :)

BAD.jpg
Skapa konto

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
- Med små barn och/eller bad-glad fru: definitivt badkar med duschmöjlighet. Vi föredrar en vikbar glasvägg, aldrig mer ett duschdraperi för min del. Vår 5-åring badar minst en gång i veckan, i stort sett året om.
- Om det finns flera badrum/duschrum i huset: ett med badkar med duschplats, och ett med bara en ordentlig dusch.

Vårt badrum är lite större än ert och också ett avlångt rum, ca 190 cm bredd x 330 cm långt, vi satte in ett badkar i kortändan av rummet, enligt bilden nedan. Har varit väldigt bra att ha med små barn, och min kära fru älskar att tända massa levande ljus i badrummet, dimma ner ljuset och ligga och lyssna på musik länge, länge i badkaret. En mycket väl värd investering för oss både i form av pengar och plats. Ingen form av massage eller annat, utan bara ett skönt badkar med nackkudde och plats för massa badleksaker och andra gummiankor...
- Både duschvägg och takdusch är från INR (link), badkaret från Svenska Badkar(?), en något kortare modell.
Badkar med dusch.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Lyfter lite! Har inte hänt något sedan sist, mycket annat piss som känt för att komma i vägen :(

Jag har nu börjat fundera på om jag inte hade kunnat få in både dusch och badkar i badrummet. Har en kattvind bakom 1.75 väggen med gott om utrymme så hade i praktiken kunnat sno utrymme därifrån för att göra badrummet större.

Frågan är dock hur lågt i tak vågar man gå? Har ju som sagt 1.75 idag på lägsta punkt och i ett badkar som man inte står upp i skulle jag tro att man kan gå ner en del i höjd, men hur lågt? :)

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Vi har 120 cm hög vägg som toaletten står mot, den står på diagonalt, så att knäna går fria åt båda håll. Du behöver kunna stå rak i ena änden av badkaret, men inte i båda ändarna. Om det är fotändan eller huvudändan som ska vara längst in under snedtaket får man känna efter. Det går som sagt även att ha toan där, liksom förvaring.

Hej!

Tankarna har gått fram och tillbaks och jag tror att jag kommit fram till en lösning när det väl är dags att ta tag i det :)

Den väggen som toaletten står mot idag kommer flyttas ca 70-75cm utåt. Då kommer man kunna stå rakt framför toaletten utan problem med en takhöjd på 1,75. Bredvid toaletten så kommer badkaret hamna, där handfatet är idag och gå längs med långsidan, så även där är det 1,75 om du står precis mot badkaret.

Dusch kommer finnas kvar på samma plats och handfatet hamnar i dörringången, dock så kommer även den väggen flyttas utåt, ca 20-25 cm så att handfatet inte är mitt i dörröppningen :)

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Planeringen fortgår!

Förhoppningen nu är att projektet ska gå av stapeln till vintern! :)

Planlösningen har även den än en gång gjorts om, men det känns bra denna gången! Kan lägga upp en bild om ni vill? :)

Nu ska det bara budgeteras, se hur mycket till som behöver läggas undan och sedan kör vi igång :D

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Såklart vi vill ha bilder, även under byggtiden :)

Enfärgad skiss av ett badrum med mått och placering av badkar, dusch, WC och handdukstork markerade.
Skapa konto

Okej! Såhär ser planen ut just nu.. ritade upp lite snabbt i paint då jag inte har tillgång till de "riktiga" ritningarna just nu :)

Duschnischen kommer sno utrymme från vårt sovrum, dock står där garderober idag som vi ändå inte använder och det kommer ändå bli utrymme kvar för 2-3st 60 garderober så det gör oss inte så mycket.

Badkaret glider in under snedtaket, inte jättemycket takhöjd men det känns inte som något kritiskt ändå när man har separat dusch.

Ska som sagt försöka budgetera lite för allt, det jag vet såhär långt är att ytskiktet blir kakel/klinker, tätskikt Tarkodry och troligen vattenburen golvvärme.

Ser ju toppen ut faktiskt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.