Skiss av två kökslayout-alternativ: Alternativ 1 med ugn och mikro i hög skåp, 1,7m mellan häll och diskho. Alternativ 2 med 2,4m lång layout, ugn bredvid häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag och sambon håller på att fixa nytt kök, har redan gjort delen med kyl/frys samt hög skåp, skall nu gå vidare till delen med bänkskiva ugn, diskho liknanden. Våran plan är att byta ut köksfläkt med central ventilation till häll med inbyggd fläkt. Problemet blir att vi inte kan ha häll/spis under varandra som "normalt" är. Vi måste då antingen placera ugnen till vänster eller höger om spishällen eller placera den i ett hög skåp. Tycker själv att vi förlorar för mycket bänk yta med ett hög skåp, och det blir väl inte helt fel att ha ugnen till höger/vänster om spishällen. Avståndet från vägg till vägg är 3,5 m. Vad skull ni andra valt eller har ni någon annan lösning på problemet. Skall tilläggas att röret till fläkten kommer från sidan, så en vägg fläkt kommer inte täcka rör anslutningen.

Redigerat:
BirgitS
Jag vill ha minst 80 cm mellan diskhon och hällen för att få plats med allt som behövs under tillagningen.

I alternativ 1 så måste du kolla att det går att öppna ugnsluckan utan att den slår i skåpet med induktionshällen.

Hur ska mikron placeras?
Hur är det tänkt att man ska komma åt skåpet i hörnet?

Sista meningen fattar jag inte alls.

Det vore trevligt med skalenliga ritningar från t.ex. Ikeas köksplaneringsprogram, och då lättare att förstå hur ni tänker att det ska se ut.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.