jag har mätt från golv till tak och måttet är 2 meter och 27,5 cm ! Vilket mått kapar jag gipsskivan i som ska bli vägg ?
 
  • Gipsskiva ligger på golvet bredvid en vägg, redo för kapning för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lite mindre än det?
 
S Stefan1972 skrev:
lite mindre än det?
Handlar det om 1 cm ?
 
Det ska ju sättas både golvsockel och taklist sedan så det är inte så kritiskt. Kapa 225 cm och så lägger du ett par klossar som är c:a 1 cm på golvet som du ställer skivan på. Då får du c:a 1 cm glipa uppe och nere. Varför man inte ska ställa skivan dikt an mot golvet vet jag inte men så har jag fått lära mig. Väljer du att låta skivan vila mot golvet så ska du nog kapa skivorna till 226 cm i stället.
 
M mlkjhr skrev:
Varför man inte ska ställa skivan dikt an mot golvet vet jag inte men så har jag fått lära mig
Det är ofta så att golvet kan behöva röra sig lite när luftfuktigheten, och därmed golvets fuktighet, varierar.
När jag byggde innerväggarna i vårt hus år 2010 lade jag en enkrona under varje bottenbräda (träpanel på väggarna alltså).
Så att golvet skulle kunna svälla och krympa lite grand.
Springan mellan golv och vägg är alltså så liten så vi har avstått från golvsocklar.
Och så har dammråttorna någonstans att gömma sig när vi jagar dem med dammsugaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.